Annons:

Annons:

Rolfs Flyg & Buss snabbast på återbetalning när UD avråder

Information inom en timme. Återbetalning direkt. Det har varit rutinen för gruppresearrangören Rolfs Flyg & Buss när Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan. Totalt har 1000 grupper motsvarande 45 000 resenärer fått sina resplaner inställda, enligt ett pressmeddelade.

I mitten på mars tog Utrikesdepartementet det första stora beslutet att avråda från alla utlandsresor för en period framöver. Därefter har beslutet förlängts vid två tillfällen. När branschorganisationen SRF samtidigt uppmanade researrangörer att trotsa regelverket och inte återbetala kunder för inställda resor blev oron om ekonomiska förluster hos resenärerna påtagliga.

Vi menar att paketreselagen är tydlig om både arrangörers och kunders både rättigheter och skyldigheter vid bokning av en resa. Vid en avrådan från Utrikesdepartementet ska inställda resor återbetalas. Det är också den linjen vi valde att följa.

– Det är inte rätt att hålla våra kunders pengar som gisslan i ett försök att kräva ersättning från stat eller andra myndigheter, säger Emanuel Karlsson, Vd på Rolfs Flyg & Buss i ett pressmeddelande.

Snabba besked kräver snabbt agerande

Besluten kring avrådan på resor har kommit snabbt och med kort varsel utan någon förvarning till arrangörer. Det kräver välfungerande rutiner då resenärer idag kräver snabb återkoppling. Vid Utrikesdepartementets tre avrådanden har vi informerat våra berörda resenärer inom en timme.

De snabba rutinerna för återbetalning har uppskattats:

– Mindre än en timme efter beskedet får vi ett mail från Rolfs Flyg & Buss hur full återbetalning kommer att ske. En imponerande service i en svår tid. Jag är övertygad om att vi kommer boka fler resor framöver, skriver en resenär kort efter beskedet.

– Tack för snabbt snabb enkel och proffsig återkoppling i samband med UD:s förlängning av avrådan för resor utomlands. Resan är inställd, jag har bekräftat avbokningen och återbetalning av alla pengar är på gång. Jag återkommer med en ny bokning när läget i omvärlden har återgått till det normala, skriver en annan resenär.

74 miljoner kronor återbetalda

I början av 2020 var vi på väg mot ett rekordår med en omsättning på en miljard kronor och skulle därmed befästa vår position som Sveriges största gruppresearrangör. När Coronaviruset i februari nådde Europa blev den förestående pandemin påtaglig för alla och bokningstempot stagnerade över en natt för hela resebranschen. Den 25 februari var vår prognostiserade försäljning för dagen beräknad till 500 personer, men istället avslutades dagen med 500 avbokningar. Den stora högsäsongen i april och maj för gruppresor skulle utebli.

Gruppresor är ett populärt format och mycket uppskattad hos äldre resenärer. En samhällsgrupp som också tillhör den största riskgruppen för Coronaviruset. Det gör situationen extra allvarsam. Under våren har vi till dagens datum ställt in 1000 gruppresor motsvarande 45 000 resenärer. Vi har totalt återbetalat resenärer 74 miljoner kronor för inställda resor.

Framåt ut ur krisen

Resebranschen är extra hårt drabbad av myndigheternas restriktioner med ytterst få möjligheter till att bedriva en lönsam verksamhet. Vi är ytterst tacksamma för statens stöd i form av permitteringsmöjligheter för personalstyrkan. Vi anser att en utökad permitteringsgrad till 100 procent specifikt för resebranschen bör tillämpas. Dessutom vill vi se ytterligare konkreta stödåtgärder som ska göra det möjligt att snabbt växla upp till ett fullskaligt tempo inför att restriktionerna lättar.

Just nu satsar vi extra på utbildningar och kompetensutveckling för personal. Målet är att komma starkare ut ur krisen och kunna leverera ännu bättre upplevelser och glädje för framtida resenärer.

Vi räknar med att resandet kan börja återgå under sommaren, för att sedan ta ytterligare fart under hösten. Under 2021 räknar vi med att kunna bedriva vår verksamhet fullt ut och vara tillbaka på en miljard kronor i omsättning.

23 kommentarer

  1. Sven: Luktar och smakar illa, profilera sig på andras olycka... Svara
  2. Mimmie: Flera stora aktörer får marknadsföring ... verkar vara en tävling för att försöka slå ut andra .. Svara
  3. Erik: Det är andra bussbolaget denna vecka som går ut med pressmeddelande om hur duktiga de är. Det är positivt att vissa företag har så bra likviditet att de kan betala tillbaka inom 14 dagar. Men att förhäva sig och annonsera sin förträfflighet när branschkollegor samtidigt kämpar för sin överlevnad är bara dålig smak. Svara
  4. Ulf: Såklart imponerande snabbhet och likviditet. Att dock tro att man ska vara tillbaka på samma omsättning sommaren 2021, när dessutom kundgrupp består av många äldre, får en att undra hur det står till. Svara
  5. Micke: Någon har fått hybris verkar det som, naivit att tro på helt återhämtad bransch 2021. Förhoppningsvis kan vi börja sälja resor igen lagom till jul, då har de tappat hela införsäljningen för 2021. Att sedan sparka på de som ligger visar på total brist av empati för den bransch man verkar i och de samarbetspartners man har. Kommer avsluta samarbetet med Rolfs flyg och buss. Svara
  6. Anonym: Mycket avundsjuka i kommentarerna. Svara
  7. Erik: Så nu är det en tävling om vem som sköter sina återbetalningar på kortast tid. Smaklöst! Sorry "Rolfs Flyg och Buss" men det här fick motsatt marknadsföringseffekt Svara
  8. Joel: Smaklös artikel där en stor drake försöker vinna godhetspoäng. Svara
  9. Anna: Håller med om att det är mycket svensk avundsjuka i många kommentarer. Trist tycker jag, som kund är det viktigaste att känna sig trygg att fortsatt våga boka resor via arrangörer eller inte. Dvs sköter man sig som Rolfs tydligt gör - har själv fått 3 resor återbetalda hittills - så ger det förtroende och trygga, återkommande kunder. De som väljer att inte betala tillbaka pengar kommer dessvärre få svårt med kundens förtroende i framtiden. Svara
  10. Anna: Glömde tillägga att jag är grymt nöjd med Rolfs snabba hantering av återbetalning! Jag kommer definitivt att boka med er igen! Svara
  11. Erik: @Anna. Ni verkar helt missa poängen i de kommentarer ni kallar "avundsjuka". Det handlar om att företaget slår sig för bröstet och försöker få gratisreklam genom att profitera sig på extraordinära omständigheter. Många resebyråer kämpar med återbetalningar, de flesta sköter det också men det tar tid eftersom antalet är bra mkt fler än för Rolfs. Så det är klart att det går snabbare för ett mindre företag med färre resenärer och god likviditet. Det här är ingen tävling om vem som gör det snabbast, och återbetalning i den här omfattningen tillhör ju knappast vanligheterna. Lite mer solidarisk förståelse från kunderna hade varit bra. Svara
  12. Helene Bärlin på Larssons Resor: Är detta en betalannons för Rolfs? Märkligt annars av Travelnews att publicera ett pressmeddelande från Rolfs utan granskning. Av rubriken låter det som om en undersökning är genomförd och nu redovisas resultatet, vi på Larssons Resor har då inte fått frågan hur snabbt vi betalar tillbaka men det kan jag ju meddela att vi har gjort som Rolfs och t.o.m. betalat ännu snabbare;-)) Jag önskar alla arrangörer lycka till i detta elände oavsett vilket tillvägagångssätt ni valt angående återbetalningar. Vi tog i ett tidigt skede beslutet att gå emot branschorganisationens råd att avvakta med återbetalningar. Vi betalar tillbaka för vi är beroende av nöjda kunder när det vänder. Svara
  13. Michael Pannagel, Singelresor: Jag tror nog att många researrangörer har struntat i SRF uppmaning att väntar med återbetalning. Vi har självklart återbetald inställda resor samma dag som avrådan kom. Men SRF kör fortfarande med att 90% av researrangörer kommer att gå i konkurs och ingen har rå att återbetala. SRF är ju inte intresserat att fråga medlemsföretag. Svara
  14. Gunnel Bauer: Vi som bokat med Ving resor skulle uppskatta info och återbetalning Har väntat i 2 månader och ej fått svar på mitt senaste mail. Anser att Rolfs Flyg och buss sköter det mkt bra. Tycker att de har bra resor men tyvärr för stora grupper. Svara
  15. Johan: Jag tror nog att de flesta researrangörer har följt paketreselagen och återbetalat kunderna inom två veckor. Det är ju förskott från kund och skall finnas i kassan. Det är alldeles för krångligt med alla missnöjda kunder i telefonen om man drar på återbetalningen. Dessutom riskerar man att tappa stamkunder. Men vad händer sen om marknaden inte kommer tillbaka i höst? Då finns det inga förskotterade pengar utan man får nagga på det egna kapitalet. När det gäller Rolfs Flyg och buss så har de en soliditet på 19% och ett eget kapital på 27 Mkr enligt senaste bokslutet. Hur länge räcker det när man har över 80 anställda? Jag tror att om den här krisen blir långdragen så kommer de arrangörer som har AA eller AAA ( över 40% soliditet) i kreditbetyg att klara sig. Om inte så har vi inga arrangörer kvar. För att parafrasera en gammal valaffisch: Gärna en stor omsättning men först en stark balansräkning. Svara
  16. Ivanka Larsson: Det stämmer! Jag är jätte nöjd med deras omedelbara agerande. Det behövde jag inte ens ringa om! Däremot hade jag problem att få tillbaka det inbetalda beloppet från en annan researrangör. Så jag kommer att boka ”min” resa så fort det är möjligt igen! Svara
  17. Gunilla Pettersson: Rolfs Flyg&Buss hör till marknadens bästa researrangör, enligt min mening. Rest mycket med Rolf och har alltid varit supernöjd. Att de dessutom betalade tillbaka senast bokade resan snabbt och enkelt är sannerligen ett jätteplus ur konsumentsynpunkt! Svara
  18. Anonym: Att någon, i detta fall Rolfs har billigare resor gör att någon får ta smällen i slutändan. Men att resenärer struntar i vad reseledare, bussbolag och andra leverantörer får betalt är inget nytt i branschen. Svara
  19. Tiina-Maria: Kommer alltid att resa med Rolfs flyg och buss hädanefter. Tänkte det redan vid min första resa till New York med dem. Så bra! Och nu fick jag tillbaka på vår Hollandsresa , tror det tog 1-2 dagar. Svara
  20. Erik den förste: Hur kommer det sig att Rolfs kunder helt plötsligt hittat till den relativt smala branschtidningen Travelnews? Och alla sjunger lovord om Rolfs förträfflighet? Svara
  21. Buss och reseräven: Utmärkt agerat av Emanuel Karlsson och hans företag. Det är på detta vis hela branschen skall fungera. Inte sitta och hålla på pengarna, man måste göra en ekonomisk kalkyl när man startar företag. Har man inte råd får man lägga ner, trist för personalen men så är det när månfa lycksökare utan kunskap ger sig in i branscher de inte kan men tycker verkar roliga. Didrik borde sluta och kraxa runt så mycket, betala till kunderna så kommer de tillbaka till varumärket när krisen är över. Svara
  22. Christer K.: Ja du "Erik den förste", skillnaden är nog att varken du eller jag eller andra mindre/större researrangörer - som naturligtvis också varit/är snabba att betala tillbaka till våra kunder men det då utan att inför någon annan förhäva vår egen förträfflighet - inte köpt annonser i det här nyhetsbrevet som Rolfs gjort... Och, känns extremt märkligt att det är "kunder" som yttrar sig om Rolfs förträfflighet i detta nyhetsbrev för "fackfolk" , självklart blir varenda en av oss som läser det övertygad om att här ligger det en hund begraven. Svara
  23. TopGun: Vi som följer resebranschen utifrån och på det finansiella planet...Rolfs gör ett utmärkt arbete med att återbetala. Det är därför nu i dessa tider Rolfs "stay safe" och...återbetalar. Vi förstår att man måste förskottsbetala flygbolagen men likväl; du MÅSTE ha ett EK=eget kapital, som försäkrar dig om pengarna som förskottsbetalar...Rolfs är nu vad vi förstår det fjärde största reseföretaget i bolaget och vinner många poäng hos reseköparna. Detta ger en extra kraft när väl resenärerna kommer tillbaka. Vad som bekymrar oss är att resebranschen har levt i en väldigt orderorienterande bransch...sälja charter, hotell, upplevelser och konferenser har varit hur lätt som helst. Javisst, Corona kom, det kan ju ingen hjälpa men ingen verkar ha agerat och planerat för dåliga tider... Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

23 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.