Annons:

Solsken slår hårt mot arrangörerna

Den skinande solen under senvåren slår hårt mot charterarrangörerna som gödslat marknaden med resor till rekordpriser och kampanjerbjudanden under maj och juni.

De många resorna under produktions-pris pressar arrangörernas resultat.
– I år har det varit svårt att sälja juniresorna och priserna har varit väldigt låga. Normalt brukar vi kunna sälja resorna med avresa efter skolavslutningen till normalpris, men det har inte gått i år, säger Agneta Åstrand, informationschef på Apollo.
Samtidigt som efterfrågan är dålig lider marknaden av överkapacitet, trots att researrangörerna minskat kapaciteten på marknaden med över tio procent, eller uppskattningsvis 100 000 resor, jämfört med i fjol.
Sam Weihagen, koncernchef på MyTravel, uppskattar överkapaciteten under april maj till ungefär 20 procent.
– Maj var en eländig månad och början av juni likaså. Problemet med för få resenärer och för många resor fortsätter. Jag tror att överkapaciteten kommer att vara ungefär 5 procent under sommarperioden och 10 procent i höst, säger Sam Weihagen.
Även för Fritidsresegruppen har våren varit tuff och omsättningen för sommarens bokade resor låg tio procent under jämfört med förra året (i mitten av maj). Bokningsläget (sålda resor i förhållande till totala antalet resor) rapporteras ligga på någon procent under förra årets nivå. Detta trots att arrangören minskat kapaciteten med tio procent.
– Men med det fina vädret blir priserna som vi får ut på sista slatten resor, som är ungefär 10-15 procent av resorna, väldigt låga, säger Lottie Knutson, informationsdirektör för Fritidsresegruppen.
Andelen restresor och priset för dessa resor har stor inverkan på researrangörernas resultat och därför kan riktigt dåliga resultat vara att vänta detta bokslutsår. Eftersom sommarens intjäning är extremt väderberoende står nu arrangörernas hopp till vädergudarna.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.