Det visar Turistdelegationen och SCB som sammanställt årsbokslutet för svensk turistnäring 2001, det så kallade satellitkontot.
– En del av ökningen av den inkommande turismen kan förklaras med vår svaga valuta. Men vi ser också att produktutvecklingen inom näringen ger resultat, säger Peter Terpstra på Turistdelegationen.
Den totala konsumtionen av turism i Sverige ökade till 148 miljarder kronor, en ökning med 10 procent. Antalet sysselsatta inom turismnäringen ökade med 14,5 procent till 127 000 personer. Det är lika många som antalet anställda inom Atlas Copco, Saab, H&M, Scania, Skandia och Volvo PV tillsammans enligt en jämförelse som Turistdelegationen gör.
Satellitkontot visar också att förädlings-värdet av turismen ökade med 8,4 procent nästan 52 miljarder och utgjorde därmed nära 2,7 procent av Sveriges bruttonationalprodukt BNP.
Förädlingsvärdet är Nationalräkenskapernas ”resultatmått”, det vill säga det som återstår när man från konsumtionen dragit bort moms, andra skatter och den förbrukning av resurser som gått åt för att producera dessa varor och tjänster. Under de senaste åren har turismens förädlingsvärde ökat lika snabbt som totala BNP för Sverige.
Det största förädlingsvärdet står hotell- och restaurangbranschen för, följt av varuhandeln, fritidshusboendet och flyg.
KATARINA ERIKSSON