Annons:

Veckans snackis: Får Apolloguden sparken?

Kuoni ska sälja Apollo, det har varit senaste veckans största branschnyhet. Så veckans snackis är självklar: Kommer nygamle Nordenchefen Leif Vase Larsen att ge guden Apollo sparken?

Apollo i Norden har alltid varit en udda fågel inom schweiziska Kuoni, eftersom den övriga researrangörsverksamheten runt om i Europa har bestått av nischresearrangörer i det övre segmentet. Så det var inte helt förvånande att man väljer att sälja. Största överraskningen är snarare att koncernen gör sig av med alla sina resebolag för att enbart satsa på B2B-verksamheterna som incoming, hotellbokningsleverantören GTA och visumhantering.

Leif Vase Larsen är satt till att sköta försäljningen av Nordenverksamheten, men när Travel News träffade honom dagen efter att han landat på huvudkontoret i Stockholm var han noga med att påtala att han även ansvarar för att det är ”business as usual”. Efter fjolårets storförlust – en plump i protokollet eftersom Apollo Norden innan dess varit lönsamt i tio år – måste Apollo ”back on track”.

– Vi ska bli mer aggressiva på marknaden. Det är viktigt att visa att vi tror på framtiden, sade Leif Vase Larsen.

Enligt honom ska man följa marknadsstrategin som förre Nordenchefen Mats Dahlquist, som fick gå på dagen när Kuoni släppte beskedet om försäljning, har lagt. Men man ska ”skruva lite” på den.

Och det är där guden kommer in. Den amerikansktalande Apolloguden med guldkrans och toga har synts flitigt i tv-reklamen. Men det har varit delade meningar i branschen om gudens förträfflighet som reklampelare. Hos charterkonkurrenterna har vissa marknadsförare skakat på huvudet. Katastrof, säger en marknadschef till TN. Apollo har försvarat guden och menar att han hjälpt Apollo att skilja ur sig mot Fritidsresor och Ving.

Vad talar för att Leif Vase Larsen kommer att ge guden sparken? Kanske att han absolut inte ville bli fotograferad av TN ihop med en stor plansch föreställande Apolloguden, på huvudkontoret. På TN:s fråga om gudens framtid svarade han undvikande att sommarförsäljningen (där guden spelar en central i marknadsföringsmaterialet) redan är i full gång och att nästa stora kampanj blir först senare i år när vinterkampanjen drar i gång. På frågan om guden blir kvar då svarar Leif Vase Larsen diplomatiskt:

– Jag vill ha en annan ton i marknadsföringen, lite mer som talar till vårt Apollo-DNA, värdena vi står för.

TN:s tips är därför att Apolloguden snart kommer att dra sig tillbaka till Olympen.

Vill du veta vilka som kan tänkas vilja köpa Apollo Norden? Det får du ge dig till tåls och invänta Travel News februarinummer, som kommer till prenumeranterna 5 februari.

Kommentarer är stängda.