Annons:

Ving släpper ny reklamfilm i sociala medier

I höstas släppte Ving tre egenproducerade filmer för sociala medier, med budskap som ”Hornstull är inte New York” och ”snorkling i Mälaren är inte som i Maldiverna”. Nu kommer uppföljaren om att man ska vara noggrann när man väljer kryssningar. Se filmerna nedan.

Kristofer Kebbon är både skådespelare och en av hjärnorna bakom Vings korta reklamfilmer i sociala medier. Travel News ställde 20 frågor till honom.

1. Hur tänkte ni kring filmerna?
– Idén var att göra något kul och annorlunda som sticker ut lite från vår vanliga marknadskommunikation. Vi hade ingen budget att tala om, så det fick bli en ren inhouse-grej. Men du anar inte hur mycket man kan göra med små medel!

2. Hur har de tagits emot?
– Vi har bara fått positiva kommentarer, faktiskt. Det verkar som de flesta välkomnar lite mer humor och ”glimten i ögat” i kommunikationen.

3. Är ni nöjda med antalet visningar?
– Nja, vi är stolta men inte nöjda. Jag tror att vi är uppe i runt 23 000 visningar totalt, och det är väl hyfsat även om vi inte snackar Gangnam Style-nivåer direkt.

4. Blir det fler filmer?
– Absolut, jag tror att man måste ge det här konceptet lite tid för att det ska ta sig.

5. Vart reser du helst?
– Till platser jag aldrig varit. Däremellan återvänder jag till Paris, New York och Koster.

6. Någon riktigt klassisk charterort du gillar?
– Jag är svag för grekiska öar, så jag säger Kreta.

7. Du har fått fina priser för ditt jobb, vilket är du mest stolt över?
– Åh, det måste nog vara när vi blev utsedda till Årets marknadsavdelning.

8. Vad är det svåraste med att skriva om resmål?
– Det svåraste är att skriva om ett ställe man aldrig varit på, och måste gå på andrahandsinformation. Annars är väl utmaningen att hitta resmålets själ.

9. Hur nöjd är du med ditt passfoto, från 1–10?
– En svag trea. Jag ser ut som en mungo på passfotot. Men det gör ju alla, så det är okej.

10. Om jag inte vore copywriter skulle jag …
– … syssla med skrivande i någon annan form. Eller satsa på en musikkarriär.

11. Du har varit skämtskrivare på SVT. Vilket är det kortaste skämt du kan komma på?
– Tja, den där musikkarriären skulle nog bli ett skämt. Och kort.

12. Har du några laster?
– Jag äter för mycket godis och lyssnar på Vengaboys.

13. Afternoon tea i London eller kanot på Amazonas?
– För tio år sedan hade jag tveklöst svarat Amazonas, men jag har blivit lite bekväm av mig på senare tid … Så jag kör på tebjudningen.

14. Ditt bästa reseminne?
– När jag och Sara åkte på bröllopsresa till Fernando de Noronha i Brasilien och snorklade med jättesköldpaddor och delfiner. ”Paradisö” må vara överanvänt men där var det befogat.

15. Och ditt värsta?
– Samma resa, när jag fick beskedet att min pappa gått bort. Men på något sätt kändes det ändå fint, att vara i paradiset samtidigt som pappa kom dit.

16. Vad är bäst med att jobba på Ving?
– Att det är så högt i tak. Vi har en skön företagskultur med många sköna människor.

17. Vad brukar du glömma att packa?
– Värmeljus. På en semester upptäckte jag att grannen körde med levande ljus, och det såg så mysigt ut. Sedan dess har jag tänkt att jag ska ta med det, men aldrig lyckats komma ihåg det.

18. Vem är roligast i resebranschen?
– Gunnar Jägberg, som för övrigt är den andra hjärnan bakom filmerna.

19. Favoritmat?
– Pad thai.

20. Är du helt säker på att Hornstull inte är New York?
– Helt säker. En önskedröm blir inte sann bara för att den delas av tiotusen hipsters.

 

Namn: Kristofer Kebbon
Ålder:
43 år.
Bor:Mälarhöjden.
Familj: Frun Sara, två egna barn och två bonusbarn.
Aktuell: Kristofer är copywriter på Ving och en av personerna bakom kortfilmerna på temat ”Borta bra men hemma bäst?” som släppts i sociala medier under hösten.

 

Kommentarer är stängda.