Annons:

Så här ska nya bussterminalen se ut när allt är klart.

Försenad bussterminal bromsar nya Slussen (lite till)

Nya Slussen skulle bli Stockholms mest spännande restaurangområde – men ännu en försening av bussterminalen i Katarinaberget gör att kundflödena dröjer.

När Stockholms stad nu meddelar att bussterminalen i Katarinaberget inte står klar förrän tidigast hösten 2026, skjuts visionen om ett levande Slussen ytterligare på framtiden.

Travel News har tidigare rapporterat om jakten på nya krögare till området. Fastighetsägare och staden vill fylla Slussen med restauranger, barer och kaféer som ska göra platsen till en självklar mötespunkt. Men med pendlare från Nacka och Värmdö fortsatt hänvisade till en tillfällig terminal vid Fotografiska uteblir det massiva vardagsflöde som krögarna räknat med.

SL uppger att den förlängda tidplanen beror på försenade installations- och programmeringsarbeten. Den provisoriska lösningen – med en gångväg på cirka 780 meter mellan Slussens tunnelbana och den temporära bussterminalen – behöver därför vara kvar under en längre period.

– Försenad infrastruktur slår direkt mot både resenärer och regionens konkurrenskraft. Varje extra dag med omvägar och längre byten kostar stockholmarna 1,9 miljoner kronor – helt i onödan. Nu måste staden och regionen gemensamt säkra en skarp och tidsatt åtgärdsplan för att minimera ytterligare förseningar, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare i en skriftlig kommentar.

Ett projekt som skulle vara klart redan 2023 är nu minst tre år försenat. Och medan politikerna bråkar om ansvar och kostnader på 1,5 miljarder kronor i samhällsförluster, väntar Stockholms restaurangscen på att Slussen ska bli den attraktiva nod som utlovats.

Restauranger som redan igång och andra som är på väg:

• Brasserie Lou Lou, en fransk bistro av stjärnkrögaren Acki Kokotos (med bakgrund i bland annat Gioia, Balzac och Noema), öppnade i februari–maj 2025 i den före detta McDonald’s-lokalen – och har redan blivit en omtyckt aktör i området.

• Under Guldbron planerar Filip Fastén, känd från Agrikultur, att öppna Krog Agrikultur hösten 2025 – ett koncept som lovar både puls och familjär känsla.

• Mälarterrassen – ett nytt krogcentrum i tre plan med restauranger och uteserveringar – har redan två klara krögare för 2026: Urban Italian Group, som tar sig an en spansk satsning (Villa Valentina), och Napolyon Sürer, som vill skapa en samlingspunkt för svensk mat och dryck .I övrigt har Slussen redan sett öppningar som Gondolen (ny regi hösten 2023), Café Klotet (februari 2024), Pelago (maj 2024) och Brasserie Le Mac (vår 2025).

Den nya bussterminalen byggs av Stockholms stad med Region Stockholm som beställare inom ramen för Slussenprojektet. När anläggningen är färdig överlämnas den till Region Stockholm som ansvarar för drift av kollektivtrafiken.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna