I regeringens ursprungliga budget för 2026 låg anslaget via Innovasjon Norge kvar på ungefär samma nivå som tidigare år. Pengarna används främst för att marknadsföra Norge globalt och för att stärka landets attraktionskraft som hållbar året-runt-destination. Uppdraget är, enligt Dagens Näringsliv, tydligt formulerat: Innovasjon Norge ska bidra till ett konkurrenskraftigt, miljöanpassat och lokalt förankrat resande.
Att potten nu nästan halveras överraskar branschen.
– Under lång tid har politikerna varit nästintill unisona: reiselivet ska prioriteras. Och så kommer det här, säger Geir Vik, ansvarig för besöksnäring hos huvudorganisationen Virke till DN.no.
Han menar att Norges stora utmaning efter flera år av kraftig tillväxt är att utveckla fler attraktiva destinationer för att sprida besökstrycket både geografiskt och över året.
– Med en halvering av budgetposten blir den omställningen svår att genomföra.
Virke, Norsk Reiseliv och NHO Reiseliv har nu begärt ett akut möte med näringsminister Cecilie Myrseth (Ap).
– Med det här snittet är vi tillbaka på 2003 års nivå. Det är ett steg i helt fel riktning, säger Ole Michael Bjørndal, näringspolitisk direktör på NHO Reiseliv.
Han är hård i kritiken:
– Det strider mot regeringens egna tal om satsningar på landsbygden och reiselivet. Nu riskerar vi att låta de stora internationella plattformsbolagen sköta marknadsföringen av Norge – aktörer som bara ser till sin egen vinst. Då blir Norge reducerat till en råvara. Det är både dramatiskt och sorgligt.
Norska myndigheter har hittills inte kommenterat beslutet.