Enligt Konjunkturinstitutets barometer för juli ser läget något ljusare ut för hotell- och restaurangbranschen. Efterfrågan har ökat, vilket bekräftas av högfrekvensdata från Caspeco och Benchmarking Alliance. Men Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson varnar för att dra för stora växlar på en enskild månads statistik.
– Det är givetvis positivt, men vi ska ta siffrorna med en nypa salt. Företagen rapporterar fortfarande negativa utsikter för sysselsättningen, vilket säger mig att lönsamheten är fortsatt ansträngd, säger han till Travel News.
Bakom uppgången i konfidensindikatorn ligger en tydlig ökning i upplevd och förväntad efterfrågan – ett mönster som går i linje med tidigare mönster där svenskar prioriterar semesterkonsumtion framför vardagskonsumtion, trots ekonomisk osäkerhet. En räntesänkning före industrisemestern och ett gradvis anpassat konsumentbeteende kan också ha påverkat.
– Många företag har nog blivit positivt överraskade. Gästerna bokade senare än vanligt, men aktiviteten har ändå överträffat fjolåret, säger Jakobsson.
Positivt är också att hushållens syn på sin framtida ekonomi nu förbättrats tre månader i rad. Men enligt Visita krävs ytterligare räntesänkningar för att få till en stabil återhämtning i branschen.
När det gäller regionala skillnader ser mindre städer som Lund, Skövde och Borås ut att ha ökat sin beläggning mest – men även storstäderna visar goda julisiffror. Vädret kan ha gynnat campingar i vattennära lägen.
– Det saknas dock nationell statistik på det ännu, säger Thomas Jakobsson.
Han uttrycker även oro för regeringens politik kring arbetsgivaravgifter för unga och skärpta regler för arbetskraftsinvandring.
– Om inte det ändras kommer återhämtningen på arbetsmarknaden att hämmas, vilket slår direkt mot hela besöksnäringens tillväxtmöjligheter, säger han.
För Nordens största hotelloperatör Scandic togs i alla fall utfallet från KI emot med glädje.
– Det är positivt att se att stämningsläget inom hotell- och restaurangbranschen förbättras – det är bra för besöksnäringen i Sverige. Vi på Scandic har sett att människor fortsatt prioriterar resor och upplevelser, även i tider av ekonomisk osäkerhet. Det är ett beteende som hållit i sig och som nu också nu speglas i det förbättrade stämningsläget, säger Malin Selander, kommunikationschef på Scandic.