Annons:

Premium Magnus Järrenfors, AKI Travel och hans partner Mikael Baronowsky.

AKI Travel dubblar vinsten – satsar på offentlig upphandling

"Vi är en ganska liten resebyrå som jobbar hårt på att hålla i vår affärsidé, vilket gör att vi alla i bolaget lägger mesta av tiden på kunderna och affärerna. Det krävs ganska lite ledning när teamet fokuserar åt samma håll", säger vd Magnus Järrenfors, AKI Travel, till Travel News.

I bokslutet för 2024 rapporterar AKI Travel, med säte i Borås, en nettoomsättning 15,3 miljoner kronor, jämfört med 13,3 miljoner året före. Resultat efter skatt landade på 3,7 miljoner kronor i vinst, vilket är mer än dubbelt så mycket som föregående års vinst på 1,7 miljoner. Detta innebär att företaget rankas som Top Performer, alltså att bolaget är mer ekonomiskt framgångsrikt än hälften av konkurrenterna i resebyråbranschen.

– Det är ju kul när man ökar och det går och rätt håll. En del interna förändringar börjar ge resultat, även om vi är en bit ifrån den önskade lönsamheten, men med rätt fokus kan det bli ännu bättre, säger Magnus Järrenfors.

AKI Travel startades 1991 av Kurth Järrenfors, som bland annat var med och grundade Resia i Borås 1977. Sonen, Magnus Järrenfors köpte som 26-åring bolaget och driver sedan dess AKI Travel tillsammans med Mikael Baronowsky som varit med sedan starten 1991.

– Sedan ett par år tillbaka fokuserar vi fullt ut på affärsresor online och via personlig service, samt grupp- och konferensresor. Vi har egentligen aldrig sålt privatresor, men stod länge till tjänst när kunder frågade om det.

Nu satsar AKI Travel dessutom på offentlig upphandling för myndigheter, regioner och kommuner. På kundlistan hittills finns bland annat Kommarkollegiet, E-hälsomyndigheten och nu senast Sjöfartsverket.

– Offentliga kunder har lite av en lyckosam slump blivit vår nya nisch, men det har visat sig både vara roligt och lönsamt. Innan trodde vi att myndigheterna enbart försöker pressa priser i upphandlingar men en affär är som vanligt bäst när båda parter tjänar pengar. I upphandlingar viktas olika delar och man behöver en känsla för helheten. Vi tränar på att knäcka koden för att vinna upphandlingar med lönsamhet. 

AKI Travel tror att storleken har betydelse och att kunderna uppskattar en liten och personlig resebyrå.

– Många vill framhålla att de erbjuder personlig service, men det är svårt att med trovärdighet göra det när man blir för alltför stor.

För att kunna erbjuda service dygnet runt tar AKI hjälp av Arrive Agencies och uppnår genom partnerskapet även de andra stordriftsfördelarna som krävs.

– Så vi är både det lilla bageriet på hörnet och den stora byrån med muskler i samma kostym. Det passar oss bra.

Rätt bemanning är en av de stora utmaningarna, konstaterar Magnus Järrenfors.

–  Vi kan inte vara för få och vi kan inte heller vara för många. Det är en grupp fantastiskt duktiga medarbetare som är AKI Travel i dag. När vi behöver bli fler vet vi att upplärningstiden förhållandevis lång och det tar ett tag innan man är bekväm och känner systemen, kunderna, kulturen och kollegorna. Därför funkar det inte att börja anställa när man väl fått in nya kunder, vi måste hela tiden ligga steget före.

En av de största utmaningarna är, enligt honom, kunder som själva bokar sina resor och hotellrum. Inte sällan för att tjäna gratisnätter och bonuspoäng som man kanske inte tror man får via en bra resebyrå.

– En del företag och resenärer tycker att det är prestigefyllt att sköta resebokningar själva, men när de inser vilka funktioner som kommer på köpet med en bra resebyrå brukar det vara ganska lätt att behålla dem. Inte minst när vi kan erbjuda bra online-system och träffsäkra rapporter kopplat till resandet, inte minst när det gäller klimatpåverkan som blir allt viktigare för de flesta företag och myndigheter.

Under de snart 30 år som Magnus Järrenfors drivit AKI Travel har det mestadels – med undantag för pandemin och annat som påverkat – gått sakta uppåt för bolaget. 

– Det är kul att resa och det är kul att sälja resor. Det är väl därför vi håller på trots att det i vissa avseenden är en riskfylld bransch. Paketreselagen ger oss ett extremt stort ansvar och strejker, oväder och annat kan ställa till det en hel del. Men det är ju när det krånglar som vi verkligen behövs och konkret kan visa mervärde för våra kunder.