– Omsättningen har ökat fyra år i rad efter pandemin och nu senast med hela 20 procent, säger vd Staffan Petersson. Framför allt har resultat ökat kraftigt.
Enligt bokslutet för perioden från 1 juni i fjol till sista maj i år uppgick omsättningen till 29,4 miljoner, en ökning från 24,3 miljoner under föregående period. Vinsten för perioden blev 1,2 miljoner från en tidigare förlust. Därmed rankas Future Travel som en Top Performer bland researrangörer, alltså att bolaget ekonomiskt presterar bättre än hälften av konkurrenterna.
Verksamheten inriktas framför allt på träningsresor för golfare. Future Travel har kontakt med PGA Pro-tränare knutna till olika golfklubbar i landet som sedan intresserar medlemmarna och följer med sina medlemmar/resenärer på resorna.
– Vi är i samma segment som andra golfreseföretag men skillnaden är att vi till 90 procent satsar på träningsresor, säger Staffan Petersson. Våra tränare vet vad de vill ha på plats och vi ser till att själva testa anläggningarna för att säkerställa att de möter våra krav.
Future Travels resor är koncentrerade till golf med både träning och spel under ledning av sin PGA-tränare.
– Våra resenärer vill seriöst utveckla sitt golfspel tillsammans med andra och sin golftränare.
Future Travel har på senare tid utvidgat med nya resmål som Mauritius.
– Vi knyter kontakt med nyckelpersonerna som driver anläggningarna för att kunna garantera att kunderna får en upplevelse i enlighet med våra högt satta mål. Detta leder till många återkommande och nya kunder.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.