Golfturen, med hemvist i Borås, skräddarsyr resor till många länder, däribland långväga resor till Mauritius och Sydafrika. Resor till Estland, Polen och Tjeckien bidrar samtidigt till att förlänga säsongen vår och höst.
–När vi summerar varje år är det ändå Spanien som procentuellt står för störst del av den totala omsättningen. Om vi däremot tittar på våra långväga destinationer som Sydafrika och Mauritius väger omsättning per resa tyngre, säger Ludvig Helén, vd för Golfturen.
Enligt Ludvig Helén ökar intresset för golfresor såväl bland yngre som äldre även om priserna påverkats efter pandemin. Flygpriserna är ofta avgörande för totalpriset och kan skilja mycket från dag till dag.
– Många arrangörer breddar sig med lite fotboll, lite motorsport och övriga arrangemang men det är svårt att vara duktig på allt. Vi har efter många år i branschen utvecklats till ett bolag med stor erfarenhet inom just vårt område och satsar på just det.
Livet är inte bara stolpe in. Varje år måste man räkna med att något kan gå snett, konstaterar han.
– Den aktiva paketresan som vi levererar är en modern resform med så mycket potential. Den ger oss dagligen en möjlighet att visa varför vi behövs – både så allt klaffar men också när assistans längs vägen behövs.
Som nyligen när hela elnätet i Spanien och Portugal slogs ut. Golfturen hade gäster på Mallorca som i stället bjöds på grillbuffé och tända ljus när restaurangköken stängde.
– Någon utmaning kommer alltid. Då kan man lägga sig ner och dö eller uppskatta möjligheten att finna lösningar och vara extra behövd. Detta är ibland ett kämpande, men samtidigt väldigt kul. Marginalerna är små men jag är otroligt stolt över hur vi lyckas leverera och se ett positivt resultat för allt jobb vi lägger ner.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.