Annons:

Premium Malin och Andreas Lönnmo.

Helpensionskoncept säkrar lönsamt för Storsätra Fjällhotell 

Paret Andreas och Malin Lönnmo är supernöjda med utvecklingen av Storsätra Fjällhotell som de övertog i maj 2024. Deras första räkenskapsår fram till sista april i år slutade med en omsättning på  14,6 miljoner och 2,2 miljoner i vinst. 

– Vi har benchmarkat med liknande säsongsbetonade anläggningar som vänder sig till en målgrupp med medelinkomster och där står vi oss väl, säger Andreas Lönnmo.

Därmed rankas hotellet som en Top Performer, alltså att det ekonomiskt presterar bättre än hälften av konkurrenterna i branschen. Omsättning och vinst var till och med något högre för de tidigare ägarna, vilket var en stark bidragande orsak till att  makarna Lönnmo köpte anläggningen. Fram till årsskiftet driver de även Helsingegården i Järvsö som de tog över för sju år sedan efter att ha lämnat jobb inom it- och telekomsektorn i Stockholm.

– Vi flyttade till Järvsö för en annan natur samtidigt som vi inledningsvis behöll jobben i Stockholm och pendlade.

Att de valde att investera i Grövelsjön i västra Dalarna var mer en slump.

– Det var egentligen slumpen som gjorde att vi hamnade på Storsätra. Egentligen hade vi tänkt oss Funäsdalen men den mäklare som vi anlitade tipsade om att Storsätra var till salu. Första gången vi kom hit var under lågsäsong när allt stängt. Men vi återvände under högsäsong och tänkte ”wow”.

– Vi funderade på olika alternativ som att ta ett sabbatsår eller växla till en annan bransch. Men vi kom fram till att vi ville fortsätta i den här branschen eftersom det är så himla roligt. Man får så snabb respons. Och även när man får dålig feedback kan man omedelbart vidta åtgärder.

Många har kanske svårt att sätta kartnålen på Grövelsjön även om det alltid varit en destination för boende i Dalarna, konstaterar Andreas Lönnmo. Det är också känt som startpunkt för Gröna och Vita Bandet till Treriksröset.

Huvuddelen av gästerna kommer från Göteborg och Stockholm i kombination med en hyfsad närmarknad från städerna i Dalarna.

Hotellet har 35 rum och lönsamheten bygger på helpensionskoncept. 

– Det innebär att vi får struktur på råvaruinköpen eftersom vi vet hur många som kommer att äta och kan hålla svinnet nere. Mycket här i fjällen kretsar just kring maten  – när ska vi fika, när ska vi äta trerättsmiddagen?

Under det senaste året har Andreas och Malin investerat i relaxavdelningen samt även byggt om tre rum till premium inför framtiden. 

– Ambitionen är att vi ska genomföra investeringarna med egen avkastning och inte låna.  Men mest har vi investerat i digitalisering,

Storsätra Fjällhotell kan skryta med en extremt hög andel direktbokningar – 95 procent.

– Förklaringarna är vår fantastiska personal som alltid levererar till 100 procent, vilket gör att gästerna vill komma tillbaka och våra processer som ser till att gästerna får det de förväntar sig vid varje besök. Många som blir också kära i Grövelsjöfjällen och vill tillbaka.