Annons:

Premium "Investeringen i en spaavdelning har varit vår bästa investering. Vi ser ingen vikande trend och det var klart varit värt det," säger vd Ingrid Svensson som tillsammans med maken Peter äger Hotell Mossbylund i skånska Skivarp.

Hotell Mossbylund strålar som Supernova – ”Vi har byggt mycket de senaste åren”

"Om man slutar investera är det dags att söka nya ägare. De senaste elva åren har vi ständigt haft nya byggprojekt. Vi har många återkommande gäster och för dem blir vi mer intressanta om vi hela tiden utvecklas, säger vd Ingrid Svensson som tillsammans med maken Peter äger Hotell Mossbylund i skånska Skivarp.

bokslutet för 2024 rapporterar Mossbylund en omsättning på 109 miljoner kronor, en ökning från 2023-års omsättning på 103 miljoner. Vinsten för året var 4,1 miljoner kronor, en liten minskning från vinsten 2023 på 4,9 miljoner. Det innebär att Hotell Mossbylund har en stjärnstatus som Supernova, alltså att det tillhör de 10 procent ekonomiskt mest framgångsrika inom branschen.

Utan tidigare branscherfarenhet köpte paret 2002 ett litet pensionat med 13 rum. I omgångar har hotellet sedan expanderat med stor restaurang, träningsanläggning, spaavdelning och 52 rum tillsammans med systerhotellet Bongska Husets sju rum som öppnade 2021. Bara mellan 2013 och 2016 ökade de från 18 till 100 anställda.

– Genom åren har vi expanderat genom intjänade pengar. Vi har byggt mycket de senaste åren och har ett starkt behov av marginaler.  Vi har ökat rums- och restaurangkapaciteten och nu måste vi investera i bland annat fler förråd och större kylar och frysar.

– Visst har det varit kämpigt efter pandemin, men nu är vi tillbaka till nästan samma goda omsättning som tidigare. Många konkurrenter valde att stänga ned men när reserestriktionerna släppte i juni 2020 vände det för oss. Vi var aktiva med nya idéer nästan varje vecka.

Samtidigt hade Mossbylund våren 2020 ökat antalet rum med 30 procent.

– Detta var den största investeringen sedan vi köpte hotellet 2002. Visst hade vi sjukt ont i magen när vi blev av med 100 procent av bokningarna och stod med ett tomt hotell. Men vi fick blodad tand och vi gick ur pandemin bra.

För drygt tio år sedan investerade de i en spaavdelning, även det med viss vånda.

– Då var då vi lite tveksamma inför investeringen eftersom vi misstänkte att spatrenden kanske hade börjat avta. Mest detta har varit vår absolut mest lyckade investering. Vi ser ingen vikande trend och det var klart varit värt det.

Trots närheten till Danmark och läget på väg till Bornholm utgör danskarna bara 10–15 procent av gästerna, vilket är lägre än andra hotell i närheten.

– Danskarna älskar rabatter och de utgör inte vår köpstarkaste målgrupp, konstaterar Ingrid Svensson.

Året om ska Mossbylund fylla närmare 60 rum och då gäller det att ha flera ben att stå på. Bokningarna sker till övervägande del via hotellets egen hemsida.

– Sommartid sker fler bokningar via Booking.com och Expedia. Samtidigt måste man ha respekt för deras brutala provision. De sista rummen är viktiga för oss och vår ekonomi.

Det är nyttigt att hela tiden vara lite nervös, särskilt som bokningarna kommer allt senare för varje år.

– Det gäller ständigt  att vara sparsam, många bäckar små. Vi har samtidigt snabba beslutsvägar eftersom det bara är min man och jag. Men det är bra att vända och vrida på frågorna innan man fattar beslut och vi har en stabil och stark chefsgrupp som varit med många år nu. Jag tycker nog att det är bra att allt inte bara går på räls.