I bokslutet för 2024 rapporterar Kilroy Sweden en omsättning på 128,9 miljoner kronor, en betydande uppgång från omsättningen 2023 på 96,7 miljoner. Samtidigt gjorde företaget en vinst på 2,9 miljoner, en vändning från förlusten 2023 på 1,5 miljoner. Det gör Kilroy till en Top Performer i branschen, alltså att bolaget är ekonomiskt mer framgångsrikt än hälften av konkurrenterna.
Efter andra världskriget, 1946, bildade studentorganisationer i de nordiska länderna resebyråer för att främja prisvärda resor och kulturell förståelse. SFS Resebyrå etablerades i Sverige samtidigt som motsvarande resebyråer skapades i Danmark, Finland och Norge. Från början av 1950-talet samarbetade de under namnet Scandinavian Student Travel Services. Kilroy skapades genom en sammanslagning 1991. Kilroy Sweden är ett dotterbolag till Kilroy International med huvudkontor i Danmark. Kilroy finns idag på åtta marknader under moderbolaget.
Kilroy erbjuder skräddarsydda resor med eller utan äventyr samt resor i grupp till utvalda destinationer – så kallade Tripmates – dels för 18–24-åringar, dels för 25–31-åringar. En växande verksamhet är även klassresor som efter en nedgång nu åter tar fart.
– Vi ser en stadigt uppåtgående trend både för individuella resor och för grupp- och klassresor, säger Ann Nilmert. Vi har ett fast grepp bland yngre, men oavsett ålder ökar intresset för äventyrsupplevelser, säger Ann Nilmert.
Att inte bara ”se” nya platser utan verkligen uppleva dem är en tydlig trend, enligt henne.
– Detta är en drivkraft inte bara hos unga resenärer utan den finns hos resenärer i olika livsstadier. Resan har blivit en större investering där man vill få ut så mycket som möjligt av den.
Många vill ha hjälp med att skräddarsy mer komplexa resor som tillgodoser deras behov och budget. Hon konstaterar att Kilroy har ett starkt varumärke som har hängt med genom många epoker, från köer på Drottninggatan och Kungsgatan genom pandemin.
– Hett just nu är bland annat Vietnam som ger mycket upplevelse för pengarna. Men också kulturmotiverade resmål som Sydkorea som är ett mer prisvärt, men minst lika häftigt, resmål som Japan. Även Nya Zeeland där roadtrip-drömmen och wow-natur lockar. Vi fortsätter själva att upptäcka nya upplevelser för att kunna erbjuda våra kunder samma möjlighet och dela med oss av våra erfarenheter, säger Ann Nilmert.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.