Annons:

Premium "Vår långsiktighet gör att vi inte skär ner på vår kvalitet, produkt eller personal även om inflationen gjort att allting blivit mycket dyrare," säger Magnus Ericsson, vd för Nova Park och Steningevik.

Konferenshotell vid Arlanda rapporter rekordresultat

Konferenshotellen Nova Park och Steningevik, båda nära Arlanda, rapporterar rekordresultat för 2024 med en omsättning på 105,5 miljoner och en total vinst på 12 miljoner, knappt en halv miljon lägre än vinsten 2023. Därmed rankas hotellbolaget som Supernova, alltså att det tillhör de 10 procent ekonomiskt mest framgångsrika i branschen.

”Det finns nog ingen annan i Sverige som har så nöjda konferensgäster som vi.”

– Vi såg visserligen en minskning under våren 2024, men det togs igen med råge under hösten 2024 vilket gjorde helåret 2024 till rekordår, kommenterar vd Magnus Ericsson. Vi har under 2025 märkt att osäkerheten i omvärlden gör att företag avvaktar med beslut och det är kort framförhållning på bokningarna. Våren 2025 blev svagare, men hösten ser bra ut och med tanke på den korta framförhållningen är det svårt att prognostisera exakt hur året slutar.

Nova Park i Knivsta har 117 rum och 234 bäddar där största konferenslokalen tar 300 personer. Under kommande år ska Nova Park byggas ut med ytterligare drygt 60 rum för att kunna ta emot uppemot 300 övernattande gäster. Steningevik har 61 rum och 112 bäddar där största konferenslokalen tar 100 personer. På Steningevik finns även Säteriet som är en separat byggnad där avskilda möten kan hållas för upp till 20 personer med eget kök, matsal och boende.

Trots det stora utbudet av hotell i och i närheten av Arlanda – och det kommande Strawberryhotellet som blir Nordens största flygplatshotell – förklarar Magnus Ericsson att hans hotell har en konkurrensfördel.

– Vi ser enbart positivt till att närområdet och specifikt Arlanda expanderar. Det betyder ju att vi ligger rätt positionerade. Våra fördelar, jämfört med de stora flygplatshotellen, är att vi är rena konferenshotell och har varit det i över 30 år. Alla nya hotell idag byggs med konferenskapacitet, men sällan är hela anläggningen optimerad för konferenser och konferensgäster. Vi har genom åren byggt våra anläggningar och vår produkt specifikt med konferenser i åtanke. Därför är det inte helt förvånande att när vi tittar på gästnöjdheten för båda våra anläggningar så finns det nog ingen annan i Sverige som har så nöjda konferensgäster som vi.

Men visst finns det utmaningar:

– I lågkonjunkturer sparar företag genom att dra in på ”enkla” kostnader så som konferenser och resor. Dock är detta väldigt kortsiktigt och negativt för företagens långsiktiga utveckling. Sedan har konkurrenter en vana att sänka priset vid minskad efterfrågan och som en konsekvens av minskad omsättning försämra sin produkt genom besparingar. Därför gäller det att identifiera företag som tänker långsiktigt och fortsätter prioritera möten och konferenser och se till att de får värde för sin investering genom att fortsätta erbjuda högkvalitativa konferenser.

Under de 30 år som verksamheten drivits har det gått upp och ner, men inte ens under pandemin uppvisat röda siffror, framhåller Magnus Ericsson.

– Vår långsiktighet gör att vi inte skär ner på vår kvalitet, produkt eller personal även om inflationen gjort att allting blivit mycket dyrare. Det i sin tur ger en högre gästnöjdhet och en produkt som, när högkonjunkturen väl kommer, för det sker alltid, gör att vi då står redo att fortsätta leverera med samma eller högre kvalitet direkt när andra behöver rekrytera och utveckla produkten.

visit-dalarna
VD till Visit Dalarna
Sista ansökningsdag:
24 augusti 2025
Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025