”Det finns nog ingen annan i Sverige som har så nöjda konferensgäster som vi.”
– Vi såg visserligen en minskning under våren 2024, men det togs igen med råge under hösten 2024 vilket gjorde helåret 2024 till rekordår, kommenterar vd Magnus Ericsson. Vi har under 2025 märkt att osäkerheten i omvärlden gör att företag avvaktar med beslut och det är kort framförhållning på bokningarna. Våren 2025 blev svagare, men hösten ser bra ut och med tanke på den korta framförhållningen är det svårt att prognostisera exakt hur året slutar.
Nova Park i Knivsta har 117 rum och 234 bäddar där största konferenslokalen tar 300 personer. Under kommande år ska Nova Park byggas ut med ytterligare drygt 60 rum för att kunna ta emot uppemot 300 övernattande gäster. Steningevik har 61 rum och 112 bäddar där största konferenslokalen tar 100 personer. På Steningevik finns även Säteriet som är en separat byggnad där avskilda möten kan hållas för upp till 20 personer med eget kök, matsal och boende.
Trots det stora utbudet av hotell i och i närheten av Arlanda – och det kommande Strawberryhotellet som blir Nordens största flygplatshotell – förklarar Magnus Ericsson att hans hotell har en konkurrensfördel.
– Vi ser enbart positivt till att närområdet och specifikt Arlanda expanderar. Det betyder ju att vi ligger rätt positionerade. Våra fördelar, jämfört med de stora flygplatshotellen, är att vi är rena konferenshotell och har varit det i över 30 år. Alla nya hotell idag byggs med konferenskapacitet, men sällan är hela anläggningen optimerad för konferenser och konferensgäster. Vi har genom åren byggt våra anläggningar och vår produkt specifikt med konferenser i åtanke. Därför är det inte helt förvånande att när vi tittar på gästnöjdheten för båda våra anläggningar så finns det nog ingen annan i Sverige som har så nöjda konferensgäster som vi.
Men visst finns det utmaningar:
– I lågkonjunkturer sparar företag genom att dra in på ”enkla” kostnader så som konferenser och resor. Dock är detta väldigt kortsiktigt och negativt för företagens långsiktiga utveckling. Sedan har konkurrenter en vana att sänka priset vid minskad efterfrågan och som en konsekvens av minskad omsättning försämra sin produkt genom besparingar. Därför gäller det att identifiera företag som tänker långsiktigt och fortsätter prioritera möten och konferenser och se till att de får värde för sin investering genom att fortsätta erbjuda högkvalitativa konferenser.
Under de 30 år som verksamheten drivits har det gått upp och ner, men inte ens under pandemin uppvisat röda siffror, framhåller Magnus Ericsson.
– Vår långsiktighet gör att vi inte skär ner på vår kvalitet, produkt eller personal även om inflationen gjort att allting blivit mycket dyrare. Det i sin tur ger en högre gästnöjdhet och en produkt som, när högkonjunkturen väl kommer, för det sker alltid, gör att vi då står redo att fortsätta leverera med samma eller högre kvalitet direkt när andra behöver rekrytera och utveckla produkten.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.