Annons:

Premium "Vår ökning i chartrade flyg var större än efterfrågan. I kombination med ökade kostnader för flyg och hotell pressade det lönsamheten per såld resa", säger vd Tobias Jönsson till Travel News.

Miljonförlust för Apollo-koncernen

Trots en omsättningsökning från 6,4 till 7,1 miljarder kronor 2024 slutade DERTOUR Nordic året med en förlust på 55 miljoner. Vd Tobias Jönsson ser dock tydliga tecken på förbättring och pekar på både fler nöjda kunder och stabilare marknadsförutsättningar.

Under 2024 ökade DERTOUR Nordic omsättningen rejält, från 6,4 till 7,1 miljarder kronor. Trots tillväxten – och den lilla vinst som noterades 2023 – landade året i en förlust på 55 miljoner.

Koncernen omfattar Apollo i Norden, researrangörerna Golf Plaisir och Lime Travel samt sportresorten Playitas.

– Vår ökning i chartrade flyg var större än efterfrågan. I kombination med ökade kostnader för flyg och hotell pressade det lönsamheten per såld resa, säger vd Tobias Jönsson till Travel News.

– Samtidigt hade vi både fler och nöjdare kunder, vilket vi förstås är väldigt glada för.

Branschen under press

När boksluten för 2024 summeras konstaterar Jönsson att lönsamheten för de stora researrangörerna är lägre än vad de flesta ägare kan acceptera.

– Vintern 2024/2025 var utmanande, men sedan sommaren 2025 ser vi en tydlig förbättring. Vi är på helt rätt väg, säger han.

Golf Plaisir redovisade 15 miljoner i vinst 2024 och Lime Travel 5 miljoner, båda med ökade omsättningar. Men även dessa bolag pressas av högre flyg- och hotellkostnader, trots stark efterfrågan.

En ljuspunkt är minskad inflation i både Norden och Sydeuropa, vilket ger mer stabila förutsättningar framåt.

– Vi ser dock få exempel på faktiska prissänkningar. Det handlar snarare om att kostnadsökningarna nu är mer rimliga, säger Jönsson.

Nya satsningar och utmaningar

Inför vintern 2024/2025 lanserade Apollo Gambia som alternativ till Thailand och nya skidresmål i bland annat Georgien och Italien.

– Både Gambia och skidsatsningen har varit mycket uppskattade, med höga kundnöjdhetssiffror, säger Jönsson.

Satsningen i Gambia har dock pausats – vilket Travel News tidigare har rapporterat om.

Ett större strategiskt steg har varit lanseringen av Apollo i Nederländerna. Här har efterfrågan varit svag, men under slutet av 2025 väntas nya tekniska lösningar som gör det lättare att paketera reguljärflyg.

– Det ska stärka oss när marknaden tar fart igen, säger Jönsson.

Apollo chartrar även tre plan från BRA sommaren 2025 och två fram till 2026. När BRA avvecklar jetsegmentet efter sommaren 2026 letar Apollo redan efter en ny leverantör.

– Jag känner mig trygg med att vi hittar en lösning under hösten, säger Jönsson.

Ser ljusare på framtiden

Trots ett tufft 2024 och en svår vinter 2024/2025 är tongångarna optimistiska. – Vi har skalat ned produktionen inför vintern 2025/2026 för att bättre matcha efterfrågan. Sedan i somras ser vi både stigande kundnöjdhet och klart förbättrad lönsamhet. Allt sammantaget är vi på helt rätt väg, säger Tobias Jönsson.

Relaterade artiklar

berghansen
VD/Country Manager till Berg-Hansen
Sista ansökningsdag:
30 september 2025