– Men för oss är det bara business as usual, framhåller vd Emanuel Karlsson. Under de senaste 20 åren har vi med undantag för pandemin haft en årlig tillväxt på 30 procent.
Omsättningen ökade från 926 miljoner 2023 samtidigt som vinsten ökade från 27,9 miljoner 2023 till 36,7 miljoner . Men den låga vinstmarginalen är inget som bekymrar ägaren.
– Vi gör en vinst på 3 procent och historiskt har vi haft en låg vinstmarginal. Det har aldrig varit vår drivkraft att tjäna pengar, utan för oss handlar det om att vara planetens bästa gruppresearrangör. Och vinsten blir lite som den blir. Det kanske låter konstigt men vår passion inom familjen Karlsson är detta, att tjäna pengar är sekundärt.
I år är det 50 år sedan Rolf Karlsson startade företaget och omsättningen 2025 förväntas nå 1,5 miljarder, förklarar sonen Emanuel. Antalet anställda har ökat markant samtidigt med företagets kassa i bokslutet 2024 noterades till 186,3 miljoner vid årets slut.
– Det är naturligtvis roligt i en bransch som ofta inte upplever en tillväxt. Och ödmjukt säger jag att det beror på att vi är väldigt duktiga, bland annat i form av egen it-utveckling. Vi vill ständigt utvecklas, det är vår passion att leverera de bästa gruppresorna. När kunder klagar – och det förekommer faktiskt – tar vi det på fullaste allvar och förbättrar oss. Hela organisationen präglas av en djup passion för uppgiften.
I företagets bokslut för 2024 ingår Solresor som dock kommer att särredovisas från 2025.
– Solresor är en annorlunda affär, andra kunder och en annan produkt som taktar på bra. Men det är strängt taget skillnad mellan charter och gruppresor. Vi genomför bra charterresor med bra transfer men sedan slutar oftast vårt ansvar som researrangör. På våra gruppresor är vi med kunderna hela resan som vi gör tillsammans. Vårt fokus är alltid på nöjda kunder.
Övriga verksamheter inom koncernen är norska Rolfs Reiser och danska Rolfs Rejser.
– Vi har utvidgat verksamheten till Norge som går starkt och där siktar vi på att vara störst på gruppresor inom tre år. Vi lanserade även i Danmark förra året som har varit lite tuffare.
Nästa utpost för Rolfs Flyg & Buss är gruppresor för den amerikanska marknaden som ska lanseras om några veckor.
– Där ligger vi på vår normala prisnivå och det är extremt attraktivt på USA-marknaden.
Enligt Emanuel Karlsson dammsuger hans produktionsavdelning hela världen på jakt efter nya gruppresor. Men med 600 resmål börjar planeten ta slut.
– Det gäller att vara kreativ. Till exempelvis Gardasjön har vi rundresor, vandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor samt operaresor. Man kanske inte åker till Transsylvanien två gånger, men det finns alltid möjlighet att uppleva något nytt.