Annons:

Premium Lena Kempe, delägare och vd för Daftö Resort.

Supernovan Daftö Resort fortsätter att glänsa

"Vi måste fortsätta utvecklas. Det handlar inte alltid om att ha tio fler av samma sak utan att ständigt förfina, förädla och förbättra. Annars backar man i utvecklingen och då kommer konkurrenterna ikapp. Tvärtom, måste man växla upp ännu mer", säger Daftö Resorts vd och delägare Lena Kempe till Travel News.

I bokslutet för 2024 rapporterar bolaget en omsättning på 107,3 miljoner kronor, en ökning från omsättningen 2023 på 99,1 miljoner. Vinsten noterades till 6,1 miljoner, en nedgång från 2023-års vinst på 8,3 miljoner. Daftö Resort är därmed en Supernova, vilket innebär att företaget tillhör de 10 procent ekonomiskt bäst presterande inom branschen.

Daftö Resort i Strömstad har hotell, 130 stugor, camping med plats för 850 husvagnar, husbilar och tält, gästhamn samt en egen nöjespark. Nytt i nöjesparken 2024 var attraktionen Jollen för guppande åkturer. I anläggningen introducerades den lyxigare ”Kaparvillan” med fyra sovrum och framför allt egen pool. Lena Kempe rapporterar att villan, trots priset, är nästan helt fullbokad hela säsongen i år.

Förra året firade Daftö Resort 50 år efter att Lenas farfar Ossian köpte anläggningen 1974. Med Lena som vd driver hon idag verksamheten med sin mor Mette och syster Mia.

– Med undantag för pandemiåren har det sedan dess gått bättre och bättre från år till år

Under den gångna säsongen var 58 procent av gästerna från Norge, 36 procent svenskar och resten i första hand danskar, tyskar och nederländare.

– Den svenska kronans ställning gentemot den norska har såklart betydelse för köpkraften. Dessutom är räntenivåerna fortsatt höga i Norge jämfört med i Sverige och den norska kronan ligger något under den svenska nu.

– Men till skillnad mot gränshandeln där drivkraften är att det är billigare i Sverige tror jag inte att Daftö påverkas lika mycket av. De norska gästerna kommer för naturen, aktiviteterna och för att bo häftigt.

Lena Kempe märker samtidigt en liten nedgång i helgbokningar före och efter säsongen. Och en del kanske väljer fyra i stället för fem nätter. Samtidigt fortsätter omsättning per såld natt att öka med högre intäkter från restaurangverksamheten och nöjen.

Inför 2025 har bolaget, bland mycket annat, utvecklat sin personalby där 75 av 200 anställda bor.

–  Detta är inget som syns för gästerna, men våra medarbetare ska känna för anläggningen hela vägen för att kunna leverera service i världsklass.