Det gör att Vår Gård nu klassas som en Top Performer inom sin bransch, vilket innebär att bolaget presterar bättre än minst hälften av sina konkurrenter sett till finansiella nyckeltal.
Bakom resultatförbättringen ligger flera förändringar i verksamheten. Bland annat har man konverterat enkelrum till dubbelrum för att attrahera nya målgrupper och öka kapaciteten för konferens- och övernattningsgäster.
– Vi har genomgått en omfattande förändringsresa och öppnat upp för ökad flexibilitet i både erbjudande och kapacitet, säger vd Kadi Upmark.
Anläggningen har idag 128 rum och 213 bäddar, och kan ta emot konferenser med upp till 300 deltagare inklusive mat och dryck – ännu fler vid arrangemang med utomhustält.
– Vi upplever ett starkt intresse för Vår Gård som destination. Efter pandemin såg vi samma ketchupeffekt som många andra, men till skillnad från flera kollegor har vi fortsatt att växa, säger Kadi Upmark.
Tillväxten under 2024 uppgick till 12 procent, varav hälften kom från konferensverksamheten. Trots detta har året inte börjat lika starkt som planerat. Under första kvartalet har bokningarna av övernattningskonferenser minskat, något som företaget kopplar till det osäkra konjunkturläget i flera branscher.
Vår Gård grundades av Kooperativa Förbundet 1924, som köpte marken i Saltsjöbaden för att bedriva utbildningsverksamhet. Under de gångna 100 åren har anläggningen vuxit till en modern mötesplats med historisk förankring.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.