Annons:

Premium

Chatflights ”växer som tusan” med allt fler affärsresor

– Vi växer som tusan. Vi är väl kända för att organisera resor för Eurobonuspoäng men affärsresor växer mest och är på väg att bli vårt största verksamhetsområde, säger Chatflights vd Alexis Barnekow till Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

 ”Chatflight rankas som en Top performer, alltså att bolagets resultat är bättre än hälften av dess konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat”

Enligt bokslutet för 2023 var omsättningen 36,3 miljoner kronor, en betydande ökning från 24,8 miljoner under 2022. Chatflights redovisade en vinst på 1,3 miljoner kronor för 2023. Vid årets slut uppgick kassan till fem miljoner kronor, högre än föregående års kassa på 4,1 miljoner. Det innebär att företaget rankas som en Top performer, alltså att bolagets resultat är bättre än hälften av dess konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

Chatflights startade verksamheten 2018 som affärsresebyrå men märkte snart att det dessutom fanns en efterfrågan bland kunderna att få hjälp med att boka bonusresor. Numera utgör affärsreseverksamheten och bonusresorna ungefär hälften vardera av nettoomsättningen.

– Vi har insett att de som behöver personlig support för affärsresor uppskattar vår expertis kring bonusprogrammen, exempelvis att optimera poängintjäning, säkerställa status som ger tillgång till lounge, uppgraderingar samt möjlighet att boka resor för sina poäng. Därför är det naturligt att jobba med båda delar.

Det finns fem miljoner Eurobonusmedlemmar i Sverige och av dessa har några 100 000-tals rejäla poängkonton.

Alexis Barnekow, vd på Chatflights.

– Att boka inrikes resor för poängen är enkelt men det är betydligt svårare att boka resor längre bort. Vi märke snart att det fanns en efterfrågan och att vi kunde ta betalt för tjänsten. Kunderna hade problem och vi hade lösningar.

Mest poäng genereras faktiskt via kreditkort och bara 20–25 procent på flygresor.

– SAS övergång till SkyTeam innebär en ökad komplexitet som kortsiktigt är bra för oss. Långsiktigt finns en större osäkerhet. Vi är spända på hur poängen kan användas i den nya alliansen men det finns goda möjligheter att bland annat resa till Karibien och Mauritius.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora