DIB Travel – Do it better – erbjuder företag och myndigheter en plattform för att boka resor och har inte minst lyckats locka kunder inom den offentliga sektorn. Under 2023 växte företaget enligt bokslutet med över 100 procent från en omsättning 2022 på 55,2 miljoner kronor till 119,8 miljoner förra året. Yavor Adel räknar med en fortsatt kraftig tillväxt i år på över 100 procent.
Trots den snabba tillväxten har företaget ännu inte nått lönsamhet och den redovisade förlusten för 2023 var 43,6 miljoner, mer än förlusten för 2022 på 27,6 miljoner.
– Vi ser nu ett starkt teknikskifte mot lösningar liknande våra. Vi har ännu inte nått lönsamhet men vi har ett starkt mandat från ägaren att fortsätta utveckla vår affär. Vi kommer att gå segrande när andra resebyråer står inför hotet att inte längre hänga med.
DIB Travels vd berättar att plattformen snabbt får genomslag bland medarbetarna i de företag och myndigheter efter att avtal har träffats.
– Direkt ser vi att 85–90 procent av medarbetarna börjar använda plattformen och bokar företrädesvis genom vår portal. Det går hand-i-hand med den strävan som finns inom den offentliga sektorn för ökad digitalisering. Förutom direkt platstillgång och innehåll från utvalda partners har vi en attraktivare prisbild eftersom vår lösning kapar ett mellanled. Vi erbjuder en bättre upplevelse jämfört med de traditionella resebyråerna där man kanske måste ringa eller mejla för att boka en resa.
Om myndigheten eller företaget har globala eller regionala rabatter kan dessa hanteras i systemen och DIB Travel har även förhandlat om egna rabatter som kan komma kunderna till godo. Dessutom erbjuder företaget besked om CO2-avtryck för varje resa, något som är efterfrågat av den offentliga sektorn och i allt högre grad av företagen.
DIB Travel har en egen supportavdelning för att stödja affärsresenärerna dygnet runt alla årets dagar.
– För oss är detta en hygienfaktor och det sköter vi i egen regi. Just nu är vårt största bekymmer tågplattformen där vi tvingats på en tekniklösning som inte är produktionsfähig. Leverantören är uppenbarligen inte så teknikkunnig som vi är och det gör ont i själen.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.