Annons:

Premium

DIB Travel fördubblar omsättningen men förlusten ökar

– Det vi gör för affärsresenärer är precis det som vi alla gör när vi bokar semesterresor, berättar vd Yavor Adel för Travel News. Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

DIB Travel – Do it better – erbjuder företag och myndigheter en plattform för att boka resor och har inte minst lyckats locka kunder inom den offentliga sektorn. Under 2023 växte företaget enligt bokslutet med över 100 procent från en omsättning 2022 på 55,2 miljoner kronor till 119,8 miljoner förra året. Yavor Adel räknar med en fortsatt kraftig tillväxt i år på över 100 procent.

Trots den snabba tillväxten har företaget ännu inte nått lönsamhet och den redovisade förlusten för 2023 var 43,6 miljoner, mer än förlusten för 2022 på 27,6 miljoner.

– Vi ser nu ett starkt teknikskifte mot lösningar liknande våra. Vi har ännu inte nått lönsamhet men vi har ett starkt mandat från ägaren att fortsätta utveckla vår affär. Vi kommer att gå segrande när andra resebyråer står inför hotet att inte längre hänga med.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

DIB Travels vd berättar att plattformen snabbt får genomslag bland medarbetarna i de företag och myndigheter efter att avtal har träffats.

– Direkt ser vi att 85–90 procent av medarbetarna börjar använda plattformen och bokar företrädesvis genom vår portal. Det går hand-i-hand med den strävan som finns inom den offentliga sektorn för ökad digitalisering. Förutom direkt platstillgång och innehåll från utvalda partners har vi en attraktivare prisbild eftersom vår lösning kapar ett mellanled. Vi erbjuder en bättre upplevelse jämfört med de traditionella resebyråerna där man kanske måste ringa eller mejla för att boka en resa.

Om myndigheten eller företaget har globala eller regionala rabatter kan dessa hanteras i systemen och DIB Travel har även förhandlat om egna rabatter som kan komma kunderna till godo. Dessutom erbjuder företaget besked om CO2-avtryck för varje resa, något som är efterfrågat av den offentliga sektorn och i allt högre grad av företagen.

DIB Travel har en egen supportavdelning för att stödja affärsresenärerna dygnet runt alla årets dagar.

– För oss är detta en hygienfaktor och det sköter vi i egen regi. Just nu är vårt största bekymmer tågplattformen där vi tvingats på en tekniklösning som inte är produktionsfähig. Leverantören är uppenbarligen inte så teknikkunnig som vi är och det gör ont i själen.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora

På nytt jobb