Omsättningen 2023 för Skåvsjöholm i Åkersberga uppgick till 38,7 miljoner kronor, en ökning från 2022-års omsättning på 34,6 miljoner. Företaget redovisar en vinst på 1,6 miljoner vilket är en markant uppgång jämfört med vinsten på 508 000 kronor för 2022. Personalomkostnaderna landade på 13,5 miljoner och antalet anställda förblev oförändrat på 19. Kassan för året slutade på 8,3 miljoner. Bolaget rankas därmed som en Top performer inom branschen.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi top performers och supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
– Det vi utvecklade under 2023 var vår privata marknad och där bland annat vårt julbord samt nya distributions- och säljkanaler gav ett bra resultat. Men framförallt var det mötesmarknaden som gav ett bra genomslag, konstaterar Carin Sjöberg som tillträdde som vd 1 juni 2023.
Hon framhåller att Skåvsjöholm fortsätter sin satsning på att utveckla servicetjänster och produkten som helhet. Samtidigt ökar kostnaderna konstant vilket innebär att företaget måste arbeta smartare.
– Ännu mer tillsammans som är ett av vårt ledord inom Skåvsjöholm. Det går inte att sitta still i dagens snabba marknad med snabba konjunktursvängningar och höga kundförväntningar. Vi behöver hela tiden ligga steget före.
Hittills tycks 2024 bli ett tuffare år, enligt Carin Sjöberg.
– Vi hade ett bra ingångsvärde i våra orderböcker men i början av första kvartalet märktes att konjunkturen mattas av. Vi har fått satsa ytterligare på vår kreativitet kring att utveckla vår försäljning. Vi utvecklar nu hotelldelen med fler rum och kommer från mars 2025 att kunna erbjuda större möjligheter till övernattande mötes- och privatgäster.
Totalt sett under två år investerar Skåvsjöholm cirka 30 miljoner kronor för att förädla och utveckla Skåvsjöholm.
– Med vårt unika läge precis vid vattnet med egen strand, bryggor samt stora markarealer och närheten till Stockholm/Arlanda har vi alla möjligheter att utveckla ”vår udde ”till en destination för alla som söker en upplevelse i natur och skärgårdsmiljö.
Text: Peter Mathsson
Källa: Eivora