Annons:

Premium

Halverad vinst för Lanthotell Lögnäs Gård

Hotell- och konferensbolaget i Laholm tappar fart.

Lanthotell Lögnäs Gård AB:s färska bokslut för perioden 1 maj 2024 till 30 april 2025, rapporterat den 28 oktober 2025, visar lägre försäljning och vinst än föregående år, enligt data från Eivora. Omsättningen uppgick till 26,9 miljoner kronor, ned från 29 miljoner kronor föregående period. Rörelseresultatet efter avskrivningar blev lite drygt 4 miljoner, jämfört med 8 miljoner föregående år.

Utdelningen höjdes till 3 miljoner kronor, upp från 2, 5 miljoner kronor.

Trenden över tre år pekar nedåt: Omsättningen har gått från 34 460 000 kronor 2022/2023 till 29 105 000 kronor 2023/2024 och 26 875 000 kronor 2024/2025. Rörelseresultatet har under samma period sjunkit från 9 585 000 kronor till 8 068 000 kronor och vidare till 4 086 000 kronor i vinst efter avskrivningar.

Bolaget driver hotell- och konferensverksamhet, är baserat i Laholm i Hallands län. Linda Andersson är vd. Lanthotell Lögnäs Gård AB grundades 2008.

Samtliga siffror kommer från databolaget Eivora.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.

Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.

Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.