Omsättningen för Sundsvallshotellet uppgick 2023 till 122 miljoner kronor, något lägre än 2022-års omsättning på 126 miljoner. Vinsten för året landade på 26 miljoner kronor. Under 2022 redovisade företaget en vinst på 29 miljoner och under 2021 var vinsten 21 miljoner kronor.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och aalyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi top performers och supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
Historiken visar en kraftig förbättring av Hotell Södra Bergets resultat med en ökning av omsättningen på närmare 60 procent från 2018 till 2022–2023. Det innebär att bolaget rankas som en Supernova, ett av landets mest lönsamma företag i hotellbranschen.
Personalkostnaderna 2023 var stabila på 36 miljoner kronor. Företagets kassa minskade till 59 miljoner kronor, jämfört med 64 miljoner 2022. Trots detta ökade utdelningen till aktieägarna till 50 miljoner kronor.
– Uppgången började redan under pandemin då vi ökade omsättningen med 30 procent. Vi hade varit ett stort konferenshotell och under pandemin stod vi med tomma lokaler. Då svängde vi om med fokus på spa, hemester och familjer. Och vi fick till en bra produkt. När pandemin klingade av fick vi även tillbaka konferenserna.
Södra Berget har successivt uppgraderats och är nu ”ultramodern”, enligt Patrik Attini.
– Nu har vi nått den nivå där vi vill ligga. Vi har gått igenom hela hotellet och det som kvarstår är småputs. Vi erbjuder en bra produkt för konferens, mässor, weekendresenärer och affärsresenärer. Vi har, kort sagt, dammsugit de flesta segment. Och det innebär att vi har en bra och jämn beläggning.