Annons:

Premium

Luxury Action vinner på ökat utlandsintresse för Norden

– Vi har under åren arbetat upp ett bra renommé i den kundgrupp vi arbetar med och vi har många återkommande samt tidigare kunders familjer och bekanta som hör av sig . Vi behandlar alltid våra kunder med synen att en rekommendation från en kund är den bästa marknadsföringen och det har fallit väl ut, säger vd Ken Olsson, Luxury Action Sweden, till Travel News. Text: Peter Mathsson Källa:Eivora

Enligt bokslutet för perioden från maj förra året till april i år ökade företaget omsättningen från drygt 11 miljoner kronor till hela 19,25 miljoner. Vinsten för perioden blev 1,6 miljoner, upp från 935 000 för föregående period. Det innebär att Luxury Action är en Top performer i branschen, alltså ekonomiskt bättre än hälften av konkurrenterna.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 1 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

Ken Olsson startade svenska Luxury Action 2016 som idag svarar från inkommande resor till Sverige, Norge, Danmark, Island och Färöarna samtidigt som finska Luxury Action koncentrerar sig på resor till norra Finland.

– Det finns ett ökat intresse från internationella gäster att besöka Norden med vårt klimat, orörda natur och spännande upplevelser. Generellt pratas allt mer om ”coolcation” och vi är bra på det vi gör.

Vd Ken Olsson, Luxury Action Sweden

Gästerna kommer oftast från länder utanför Europa som USA, Mellanöstern, Singapore, Hong Kong och Australien. Väl på plats i Norden är Ken och hans medarbetare personligen plats för att försäkra sig om att gästerna verkligen får den upplevelse de förväntar sig.

– Vi upplevs nog ibland som lite jobbiga när vi vill ordna något utöver det vanliga. Men med god vilja, bra partners och när man är villig att betala lite extra går det mesta att lösa.

Luxury Action bygger, som nämnts, till stor del på rekommendationer från tidigare gäster.

– Det blir ringar på vattnet och vi bygger verksamheten över tid. Vi ser också samma gäster som återkommer fler gånger till Norden, kanske en sommarresa till de norska fjordarna och en norrskensresa på vintern.

Det goda resultatet 2023–2024 kan till en del tillskrivas ett  uppdämt behov efter pandemin.

– Men nu ser det fortsatt bra ut och vi har mycket på gång.,

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora