Annons:

Premium Foto: Storsätra Fjällhotell

Storsätra Fjällhotell Grövelsjön tappar omsättning och vinst

Omsättningen minskar och rörelseresultatet sjunker. Bolaget är en Top performer inom hotell.

Storsätra Fjällhotell Grövelsjön AB redovisar för räkenskapsåret 1 maj 2024 till 30 april 2025 en omsättning på 14,6 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor i vinst.

Bolaget räknas som en Top performer inom hotell. Uppgifterna kommer från Eivora och rapporterades den 10 november 2025.

Personalkostnaderna uppgick till 5,7 miljoner kronor. Kassan vid periodens slut var 355 000 kronor. Utdelningen till ägarna blev 1,8 miljoner kronor. Antalet anställda var nio.

Jämfört med föregående år, 1 maj 2023 till 30 april 2024, då omsättningen var 15,4 miljoner kronor och rörelseresultatet 3,6 miljoner kronor i vinst, är både omsättning och resultat lägre. Då uppgick personalkostnaderna till 6,1 miljoner kronor, kassan till 4,68 miljoner kronor och utdelningen till 4 miljoner kronor.

Året dessförinnan (2022/23) omsatte bolaget 15,8 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4,5 miljoner kronor i vinst.

Storsätra Fjällhotell Grövelsjön AB driver hotell- och restaurangverksamhet i Älvdalen, Dalarnas län. Vd är Andreas Lönnmo. Bolaget grundades 2018.

###Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.

Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.

Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.