I bokslutet för 2024 rapporterar bolaget en omsättning på 9,4 miljoner kronor, en tydlig ökning från 7,5 miljoner under 2023. Vinsten för 2024 blev 513 000 kronor jämfört med 85 000 kronor under 2023. Att ingen utdelning gjordes samtidigt som kassan fördubblades till 1,2 miljoner förklaras med att Vector Nordic, som efter pandemin i stort sett är ensamt om att utfärda resegarantier, krävde såväl snabbt bokslut som ökad soliditet.
Detta innebär samtidigt att Travel & More Norden är en Top Performer i reseindustrin, alltså att bolaget tillhör de 50 procenten ekonomiskt främsta i landet.

Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.
Katarina Lobelius har i 22 år arbetat med att arrangera skolresor med en och annan kick-off som sidoverksamhet.
– Numera är jag ensam i bolaget efter pandemin, säger Katarina Lobelius. Vi var tre heltidsanställda före pandemin och hade planerat att expandera med fitness- och seniorresor. Men att slå sig in bland nya målgrupper kräver en hel del marknadsföring, och 2019 stannade allt av och vi hade inga resor alls. Därför tog vi beslutet att återgå till vår nisch, skolresor. Självklart kan det bli aktuellt att expandera med nya målgrupper igen, om vi beslutar oss för att nyanställa.
Det goda resultatet 2024 är också en effekt av pandemin eftersom det verkar som att reslusten ökade och flera skolklasser som inte kunde genomföra resor då i stället valde att resa förra året.
– Jag räknar med att 2025 blir ett helt okej år. Bara okej eftersom alla leverantörer har höjt sina priser de senaste åren och vi kan inte fortsätta hålla samma låga nivå som tidigare utan har varit tvungna att höja lite.

Skolklasser är en priskänslig målgrupp och det är en utmaning att skapa resepaket som ryms inom deras budget, förklarar Katarina Lobelius.
– Vårt mål är att kunna erbjuda skolresor i alla prisklasser för att så många elever som möjligt ska få chansen att komma iväg på sina resor. Jag har fått höra av flera kunder att de tycker att mitt företag fyller en viktig funktion i samhället eftersom många föräldrar och lärare inte har tid eller möjlighet att på egen hand arrangera och boka de resor vi erbjuder. Många samarbetspartners är också väldigt tacksamma att mina skolklasser förlänger deras säsong.
Från sitt hem på den gotländska landsbygden bokar hon skolresor till orter i hela Sverige. Men med undantag för Åland och Köpenhamn är det slut med resor utomlands.
– Vi har inte längre exempelvis Storbritannien eller Spanien. Flygbiljetterna har ökat rejält och även om det ibland finns billigare biljetter är det svårt att få de priserna för grupper med avbokningsmöjligheter.
Men resorna inom Sverige fortsätter och oftast återkommer samma skolor med förfrågningar för nya kullar elever i årskurserna sex och nio. Ett litet tips är att fler hotell och andra typer av boendeanläggningar borde kunna vara intresserad av skolresor under lågsäsong. En win-win-situation, enligt Katarina.
– Det roligaste med att arbeta med resor är att få träffa nya människor, knyta kontakter, skapa lyckade resepaket som säljer bra och sedan få fin feedback från nöjda grupper som varit på sin drömskolresa. Att jag får många tackmejl gör att mitt arbete att känns meningsfullt. Det är bara att hoppas att man slutar kriga i världen och att vi inte tvingas uppleva en ny pandemi.
