I dagarna har hotellet fått en godkänd detaljplan för en omfattande utbyggnad vid infarten till Stockholm från E18. I planerna ligger ytterligare 80 rum utöver dagens 140, utbyggd restaurang och spa. Det sker mot bakgrund av det expanderande Barkarbyområdet med fler bostäder och kontor samtidigt som stadsdelen får förbindelse med tunnelbana, regionaltåg och Förbifart Stockholm.
Bokslutet för 2023 visar en imponerande tillväxt. Omsättningen under året steg till 68,6 miljoner kronor, en ökning från 61,9 miljoner under 2022. Trots en minskning i kassan till 12,6 miljoner kronor från 18,3 miljoner under 2022, lyckades bolaget fortfarande öka resultatet till en vinst på två miljoner, jämfört med vinsten på 759 000 kronor för 2022. Det gör bolaget till en Top performer inom hotellbranschen.
Hotellet har tre kundkategorier: affärs-, konferens- och privatlogi.
– Det är inte minst tack vare privatmarknaden som vi har kunnat växa, berättar Patrick Roos. När vi först skapade vårt spa undrade folk hur man kunde etablera det i Barkarby. Men vi har ett enormt geografiskt upptagningsområde för staycation i närområdet och har blivit ett destinationshotell som man inte vill lämna.
Nu satsar alltså hotellet offensivt.
– Vi har jobbat stenhårt och det känns oerhört roligt att kunna utveckla verksamheten för framtiden.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.