Omsättningen för Winberg Travel steg kraftigt under 2023 med intäkter på 42,9 miljoner kronor jämfört med 32,1 miljoner under 2022. Vinsten uppgick till 1,3 miljoner, en markant förbättring från 2022 då resultatet landade på 363 000 kronor.
Malmöföretaget har också stärkt sin kassa avsevärt till 6,7 miljoner vid utgången av 2023 jämfört med 4,1 miljoner 2022. Winberg Travel är därmed en Top performer i branschen och presterar bättre än hälften av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat.
– Vi kan konstatera att det inte bara har rört sig om ett uppdämt resebehov utan vi ser en stadig ström av nya reseförfrågningar. Det märks att kunderna uppskattar att ha en riktig person att prata med för att få hjälp med sina resedrömmar. Att vi dessutom har funnits länge och har många nöjda och återkommande kunder gör att de litar på oss när det gäller att boka sina drömresor, förklarar Adam Kindberg Smeds.
För att möta den ökade efterfrågan har Winberg Travel, som sedan 2018 ägs av danska Jysk Rejsebureau, bemannat upp.
– Tidigare fick vi i perioder avvisa väldigt många förfrågningar då vi inte hade tid att hjälpa alla. Både vi och våra kunder är övertygade om att de typer av produkter som vi säljer, som fokuserar på autentiska upplevelser, äventyr och en stark, lokal anknytning är rätt väg framåt i resebranschen.
Resebyrån skräddarsyr resor efter individuella kunders behov och önskemål.
– Det tillsammans med vår breda lokalkunskap kring de destinationer vi säljer, skapar unika resor som varken din granne eller kollega har gjort.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.