Annons:

Premium

Braathens får 226 miljoner i sanktionsavgift

Braathens var först i världen med biljetter där biobränsle ingår och hyllades som ett föredöme för hållbart flyg. Nu kräver Naturvårdsverket två bolag inom koncernen på totalt 226 miljoner kronor i sanktionsavgifter – efter förseningar i rapporteringen av koldioxidutsläpp.

Avgifterna gäller Braathens International Airways AB och Braathens Regional Airways AB, som inte lämnat in utsläppsrätter för 2024 i tid. Beloppen uppgår till 142,7 miljoner respektive 83,1 miljoner kronor.

Båda bolagen har rapporterat betydande utsläpp av koldioxidekvivalenter men de har inte överlämnat utsläppsrätter inom den föreskrivna tidsfristen, den 30 september 2025. Enligt förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser är detta en skyldighet som inte kan undantas och sanktionsavgifter tas därför ut. Anledningen till de höga sanktionsavgifterna är att de enligt förordningen (2020:1180) om vissa utsläpp av växthusgaser ska beräknas på antalet utsläppsrätter som företaget skulle ha överlämnat (100 euro per ton koldioxidekvivalenter och med en omräkning med hänsyn till inflationen sedan 2013).

– Systemet med utsläppsrätter är en central del av EU:s klimatpolitik. Det bygger på att varje ton koldioxidutsläpp ska motsvaras av en utsläppsrätt. När företag inte följer reglerna måste vi agera, både för att värna miljön och för att upprätthålla rättvisa mellan aktörer, säger Kristin Sinclair, handläggare på Naturvårdsverket i en skriftlig kommentar.

Braathens International Airways har ansökt om konkurs och Braathens Regional Airways är under företagsrekonstruktion. EU-lagstiftningen (utsläppshandelsdirektivet) tillåter dock inga undantag från skyldigheten att överlämna utsläppsrätter, oavsett företagens ekonomiska situation. Naturvårdsverket understryker att betalning av avgiften inte befriar bolagen från skyldigheten att överlämna utsläppsrätter.

Relaterade artiklar