Annons:

Annons:

FlixBus nya PR-chef ”Det går som på räls”

Kajsa Ekelund är ny PR-ansvarig på Flixbus. Här svarar hon Travel News på-nytt-jobb-enkät som FlixBus fula gröna färg, varför hon fick jobbet och huruvida Petter Stordalen är geni eller galen.


Grattis Kajsa Ekelund till nytt jobb som PR-ansvarig på Flixbus. 

– Tack, det känns väldigt spännande!

Varför ville Sveriges hetaste bussbolag ha just dig?
– Det borde min chef, bolagets VD Peter Ahlgren, svara på. Men jag hoppas och tror att det är på grund av min långa erfarenhet i kommunikationsbranschen där jag har arbetat på såväl kund som byråsidan. Jag är dessutom van att arbeta över gränserna med stora internationella bolag och på FlixBus arbetar jag tätt med mina tyska kollegor. Jag har även arbetat mycket mot våra nordiska grannländer genom åren och i denna roll är jag även ansvarig för vår kommunikation i Danmark. Resebranschen står inför en massa utmaningar just nu, jag tror att kollektivt resande kommer att öka de närmsta åren så det är en spännande tid vi har framför oss. Avslutningsvis så tror jag att min personlighet passar in på detta techbolag.

Kör ni inte också tåg, hur går det med det? 

– Det stämmer. Vi fick pausa tågplanerna något i och med Covid. Men vi planerar för fullt så snart kommer vi att kunna kommunicera våra planer kring lanseringen i Sverige. Det går som på räls skulle man kunna säga.   

Sälj in FlixBus med tre meningar? 

– Miljövänligt, prisvärt, smidigt.

Du var tidigare på Nordic Choice, din viktigaste lärdom där? 

  Hur viktigt en bra teamanda är. För att nå bra resultat så är ett välfungerande team A&O.

Och ja, vad säger vi om Petter Stordalen, geni eller galning?
– Som en sann entrepreneur så måste man nog vara lite både och. Galen nog att våga, och ett geni i att se möjligheter istället för motgångar.

FlixBus gröna färg är inte världens snyggaste, kan du fixa till det?
– ”Skratt”, nej det vill jag inte. Det finns en tanke bakom vår gröna färg. FlixBus mål är att bli 100 procent CO2 neutrala till 2030. Vår hållbarhetssatsning genomsyrar hela bolaget. På vår hemsida kan passageraren klimatkompensera sin resa. Vi var det första långdistans bussbolaget att börja köra med eldrivna bussar och vi kör endast med bussar av högsta miljöklass. Vår miljösatsning är något vi måste bli bättre på att kommunicera så att kopplingen till våra gröna bussar blir mer naturlig.

Namn: Kajsa Ekelund
Titel: PR Manager, Nordic
Familj: Mamma, Pappa, Syster.
Bor: Vasastan, Stockholm
Senaste resa: Hem till mor och far i Jönköping.
Favorithotell: Det vore en dröm att få bo i Coco Chanel`s suit på Hotel Ritz i Paris. Favoritfärjebolag: Waxholmsbolaget
Favoritreseapp: Airbnb
Flygbolag som jag åker helst med: Singapore Airlines och Qantas.
Favoritdestination: Sardinien på sommaren och Sydney på vintern.
Min drömresa: Kapstaden och Japan.

Detta vet vi inte om dig:
– Innan jag sadlade om till kommunikatör så har jag jobbat i modebranschen, haft en kort karriär som flygvärdinna. Studerat filmvetenskap och är utbildad inredare och journalist. 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.