Annons:

Miljövänliga bussresor ökar 10 procent

Klimatdebatten har gjort att fler och fler upptäcker fördelarna med att åka på bussemester. Hos Scandorama och Ölvemarks Holiday har bussresorna rekordökat med 10 procent jämfört med förra året, enligt ett pressmeddelande.

– I flera år har vi sett en ökning av våra flygresor, men nu tar bussen revansch och har hittills ökat med 10 procent jämfört med samma period förra året, säger Jeanette Larsson, Marknadschef på Scandorama och Ölvemarks Holiday.

Tillsammans har Ölvemarks Holiday och Scandorama över 70 års erfarenhet av att arrangera guidade rundresor med buss i Europa. I år har bussresorna rekordökat hos båda varumärkena. Klimatdebatten tros vara en betydande faktor till att allt fler väljer att åka på bussemester, som både är miljövänligt och prisvärt.

Bussen – miljövänligare än tåget

– Många känner inte till att bussen är det miljövänligaste resealternativet, till och med miljövänligare än att åka tåg*, säger Jeanette Larsson. Våra bussar är i den högsta miljöklassen och vi kör dessutom på fossilfritt, förnybart drivmedel. Därför har vi lanserat vår Klimatsmarta kampanj där vi lyfter detta samt bussens alla andra fördelar – som är många.

Från och med 1 juni 2019 kan samtliga Scandoramas och Ölvemarks Holidays bussar köras på det fossilfria drivmedlet HVO, gjort på 100% förnybara råvaror. HVO minskar koldioxidutsläppen med upp till 90%.

– Som en av Sveriges största bussresearrangörer har vi en viktig roll i miljöfrågan och det klimatsmarta resandet. Vi vill kunna erbjuda så miljövänliga semester- och upplevelseresor med buss i Europa som möjligt. Därför använder vi oss endast av bussar med högsta miljöklass, Euro 6 och eftersträvar att i största möjligaste mån köra på det fossilfria bränslet HVO. Med denna satsning hoppas vi även kunna påverka andra kollegor i branschen att se över sitt hållbarhetsarbete, säger Johan Arlock, VD på Maxli Travel Group.

* Mätningen avser euro 6 motor i buss och för tåg ett genomsnitt av europeiska tågresor. Turistbussar har mindre utsläpp än något annat fordon vid genomsnittlig beläggning. Källa: Svenska turistbussföretagen, ministeriet för miljö i Tyskland, EU European Environmental Agency, RDA och Ecopar.

Kommentarer är stängda.