Annons:

Annons:

Strömma miljonsatsar på Berlin

Stromma börjar nu med sightseeing i Berlin och utökar sin verksamhet till sex länder i Nordeuropa. Verksamheten inleds i april 2019 med 21 nya Hop On Hop Off-bussar med Euro 6-motorer för mer miljövänliga turer. Det är satsning på 60 miljoner kronor och Strömma räknar med att omsätta 50 miljoner kronor i år.

– Det är väldigt spännande att vara sightseeingleverantör i en av världens mest intressanta städer för turister. Med våra nya, mer miljövänliga bussar är vi också stolta över att kunna bidra till en förbättrad luftkvalitet inom den växande turistsektorn i Berlin, säger Jan Larsén, VD för Stromma.

Stromma har en lång historia, som går tillbaka till 1809, och är den ledande leverantören inom sightseeing i Nordeuropa med verksamhet på 15 olika destinationer. Den nya verksamheten i Berlin inleds med 21 Hop On Hop Off bussar, alla med nya miljövänliga Euro 6-motorer.

Alla bussar kommer vara gröna, samma gröna Hop On Hop Off varumärke som används på Strommas övriga destinationer. Bussarna kommer att kännas igen genom Berlins egen symbol björnen väl synlig på bussarna. Guidningen kommer vara tillgänglig på 16 olika språk och bussarna kommer vara i drift året runt.

– HoHo marknaden i Berlin har fram till nu bestått av gamla ombyggda berlin bussar från 1980-talet. Så vi förbättrar både miljön och komforten och ger också en ny fräsch känsla. Vi gör inget klassiskt förvärv utan bara investering i den egna organiskt startade verksamheten och vi räknar med vinst första året, skriver Jan Larsén i ett mejl till Travel News.

Strommas verksamhet i Berlin drivs av Sebastian Klatt (COO) som har lång erfarenhet av turistbranschen i Berlin.

– Marknaden finns inte klarlagd någonstans, men vi har uppskattat den till minst 160 miljoner kr. Vi räknar med cirka 50 miljoner kr i omsättning första året, skriver Jan Larsén i ett mejl till Travel News.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA