Annons:

Annons:

Camping allt hetare – även på vintern

Sommaren 2019 ökade antalet hotellnätter i Sverige med 5 procent – och camping gjorde sin bästa säsong någonsin. Husbilsboomen har förlängt säsongen, men en ny skatt riskerar att sänka efterfrågan, skriver Dagens Industri.

Under förra årets tre första kvartal slog campingbranschen rekord. 16,1 miljoner nätter tillbringades på svenska campingar, visar statistik från SCB och branschorganisationen SCR Svensk Camping.

Även 2018 satte campingbranschen rekord, då man för första gången hade över 16 miljoner gästnätter, en siffra som alltså slogs redan efter 9 månader 2019. De senaste 10 åren har antalet nätter som turister tillbringar på campingar ökat med närmare 2 miljoner.

40 procent av alla nätter som tillbringas på någon typ av turistboende i Sverige under sommarsäsongen, mellan juni och augusti, sker på en camping, visar statstiken. Trenden att vara mer aktiv och söka naturupplevelser, såsom att vandra, fiska eller cykla på sin semester spiller över på campingindustrin, säger Martin Juhos.

Under 2018 kom 75,3 procent av gästerna till campingplatserna från Sverige. Även norrmän väljer i hög grad att campa när de besöker Sverige – nästan 13 procent av kunderna kommer från vårt västra grannland.

Även tyskar verkar gilla att välja tält, stuga eller husbil när de besöker Sverige – de stod för 6,1 procent av gästnätterna på svenska campingar under 2018. Enligt Martin Juhos pekar årets siffror, som inte är färdiga, mot en liknande fördelning av kundstocken.

Hur årets tre sista månader har gått finns det inte statistik över i dagsläget. Vintersäsongen är dock även den på tillväxt inom campingen. Förra vintern ökade beläggningen på campingar vintertid med 13 procent. En anledning är att fler använder husbil, vilket gör det enklare att campa även under årets kallare månader.

 

Kommentarer är stängda.