Det var en rätt nöjd Johan Söör som i torsdags redovisade Q2 och nu kan börja sammanfatta sommaren. Men ett tag i vintras tvivlade han lite och det var Trumps fel:
– Vi hade ett bra bokningsläge, men så blev det turbulent med allt kring tullarna. Gästerna avvaktade ett tag, men sen tog det fart. Vi gjorde ”all time high” i juli, upp 8 procent från i fjol, och ser ut att slå rekord även i augusti. Och trots hårt tryck fortsätter vår NPS (red anm/Net Promoter Score) att öka.
Så säger han att han måste bli ”lite tråkig, eftersom vi har en obligation som är noterad”. Så vi frågar om framtiden och det tunga beroendet av sommarens soliga dagar och då skiner Johan Söör upp:
– Ja, vi har ungefär 70 procent av våra intäkter i juni, juli och augusti. Men 70 av våra 78 anläggningar är öppna året runt och där vill vi växa.
Så vem ska hyra in sig hos First Camp i november?
– Vi satsar mycket på business to business-marknaden. Ta exemplet med ett byggföretag som vill hyra tio stugor åt sina anställda, de kan ha sina arbetsbilar vid stugan, de har kök och de har service.
Men kan det löna sig, de anställda är väl största rörliga kostnaden?
– Våra destinationschefer är åretruntanställda och marginalkostnaden för att ha öppet är låg så det tjänar vi in.
Hur viktig är coolcation och vinterturismen för er?
– Jätteviktig! Sommarcamping växer med 5 procent, men vintercampingen med 10 procent. Vi har tecknat avtal med en fransk turoperatör som för tre år som bokat Luleå december till mars. De flyger upp gästerna med direktflyg.
Det måste vara er enskilt största affär?
– Det är ett antal tiotal miljoner. Men Sverige kan göra mer för att få fart på vinterturismen. Se på Rovaniemi, där vi köpt Apukka Resort, som har ett 40-tal direktflyglinjer för gäster som vill se norrsken, snö, renar och tomtar och där flygplats, kommun och boendedestinationer jobbat tätt samman,
Nu något tråkigare, varför förtidslöste ni en obligation på 1 850 miljoner i höstas?
– Vi hade väldigt höga räntekostnader.
Ja, 220 miljoner i räntekostnader 2024. Hur hög ränta hade ni?
– Stibor + 7,25 procent.
Nästan 10 procent alltså?
– Ja, som sagt, vi hade för höga räntekostnader. Det lönade sig att lösa den.
Så fick ni betala 80 miljoner extra för att förtidsinlösa?
– Stämmer. Det var vitesavgiften enlig avtalet, men nettot blev ändå positivt.
Vad löper den nya obligationen om 2 250 miljoner på då?
–Stibor + 4,75 procent.
Ni har räntebärande skulder på 7, 8 gånger ebitda, är det inte högt?
– Vår skuldsättning är säsongsberoende. Vi är ett tillväxtbolag, vi växer organiskt och via förvärv och vi investerar tungt. Det finansierar vi med lån och det har fungerat väl. Vårt driftsöverskott, ebitda, ger oss gott om utrymme att betala våra räntekostnader.
Hur stora ska ni bli då?
– Det finns mycket kvar att växa på i Skandinavien. I Frankrike har kedjorna 60 procent av campingmarknaden, i Skandinavien är siffran 15 – 20 procent.
Ska ni växa i fler länder?
– Nu har vi gjort vårt första förvärv i Tyskland, vars marknad är 50 procent större än hela Skandinaviens. Våra tyska gäster ökade med 15 procent i år från fjolårets redan höga tal. I Tyskland har husbilsförsäljningen boomat och många siktar på coolcation.
Men hur stora kan ni bli?
– Just nu taktar vi på en årsomsättning kring 1,7 miljarder kronor och vi når snart 2 miljarder. Så sent som 2017 hade vi 120 miljoner i omsättning. Den största kedjan är European Camping Group som omsätter 8 miljarder kronor. Vi är redan sjunde eller åttonde största kedjan i Europa.
Ni tog in 300 nya miljoner på den större obligationen, varför måste ägarna då skjuta till 265 miljoner i aktieägartillskott i fjol?
– Vi såg stora investeringsmöjligheter i befintliga destinationer och samtidigt ett antal bra förvärv.
Berätta om era norska ägare?
– De heter Norvestor och äger 95 procent, sedan har vi i ledningen 5 procent.
Hur mycket äger du av det, 3-4 procent?
– Nej, det är nånstans mellan 1 och 2 procent. Du kan få exakt på decimalen om jag får kolla.
Nej, strunt i det, jag kan kolla själv. Hur är det att jobba för norrmännen?
– Bra. De lämnar stort utrymme till mig och mitt team att sköta det löpande.
Ni jobbar mycket med miljöcertifiering och digitalisering, berätta vad ni gör?
– Vi satte ett mål att bli ”världens ledande campingkedja” efter att ha sett att det inte riktigt fanns någon kedja som alla ser som föredöme. Vi ska inte nödvändigtvis bli störst, inte lyxigast, men ledande i innovation och hållbarhet. Därför jobbar vi mycket med AI för dynamisk prissättning, onlinemarknadsföring och för att utbilda frontlinemedarbetare.
Hur utbildar man med AI?
– Till exempel genom att AI konstruerar case som de kan tänkas möta ute bland gästerna och de får öva på att hantera.
Hur många anställda har ni under ett år?
– I sommar hade vi 2 500 medarbetare. Och ryggraden i vår verksamhet är alla våra fantastiska destinationschefer. Varje chef har fullt ansvar för sin anläggning och det är genom våra ledare och medarbetare vi når vår målbild.
FOTNOT: Johan Söörs bolag Factum AB äger 1,11 procent av First Camp, som värderades till 4 miljarder kronor vid årsskiftet 2024/25.