Campingföretag skördar sina vinster i Q3, men drar på sig förluster under första halvåret. Så även First Camp, som satsar stort på den växande vinterturismen och på att anpassa anläggningarna till en förlängd säsong.
”Medan campingmarknaden har en stark tillväxt på cirka 5 procent årligen har vinterturism i norra Norden de senaste åren växt dubbelt så snabbt”, skriver vd Johan Söör.
Han berättar också att juli gått starkt med ökade intäkter på 7 procent efter valutajustering. Omsättningen i juli var 553 miljoner kronor, nästan dubbel så mycket som under hela Q2.
Under andra kvartalet omsatte First Camp 345 miljoner kronor med ett ebit-resultat på 13 miljoner, vilket är på samma nivå som 2024. Däremot ökade kassaflödet från den löpande rörelsen till 145 miljoner, jämfört med 116 miljoner föregående år.
First Camp Group fortsätter växa och driver nu 53 campingar i Sverige, 15 i Danmark och fem i Norge, med sammanlagt över 20 000 campingplatser och över 3 500 stugor.