Annons:

Annons:

Svag krona driver på svemester-trenden

Allt fler svenskar väljer bort utomlandsresan och stannar hemma på semestern, och besöksnäringen jublar över rekordsiffror. Svag krona, förra årets rekordvärme och den pågående klimatdebatten bidrar till trenden.

Särskilt populärt verkar det vara att åka på campingsemester. Nordic Camping-First Camp som äger 40 campingar från sydvästra Danmark till Luleå har sommaren slagit rekord.

Hittills har de ökat sina intäkter med 20 procent jämfört med samma period 2018.

”Vi är förbluffade över det höga trycket. Förra året var en rekordsommar, i år är det ännu bättre. Dels är svenska kronan svag, dels vill fler svenskar semestra på hemmaplan”, säger Johan Söör, vd.

Han tror att svenskarna tänker till en extra gång när de ska boka sin semesterresa, och berättar att en norsk studie nyligen visat att camping är den klimatsmartaste semesterformen.

”Det finns en ökad medvetenhet. Även på våra campingar är gästerna mer medvetna när det gäller sopsortering”, säger Johan Söör.

Svenska turistföreningen, STF, vars bokningar till största del kommer från svenska gäster har också märkt trenden.

Deras bokningar har hittills ökat med elva procent jämfört med förra sommaren. Klimatdebatten, den svaga kronan och det förra årets soliga väder framhålls även här som bidragande orsaker.

”Den stora trenden i sommar är att svemestra, alltså spendera semestern i Sverige. Det har fått enormt genomslag och man märker att finns en stolthet bland många i att man väljer bort att åka utomlands”, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig.

I skrivande stund har nära 14.000 semesterbilder på Instagram taggats med hashtagen svemester.

I natursköna Höga kusten har det varit ett högt tryck från besökarna.

”Vi har märkt av trenden med mycket besökare både landvägen och båtvägen. Många entreprenörer vittnar om rekord och vår turistservice har haft mer än fullt upp. Hittills i sommar har vi haft dubblat besöksantalet på vår hemsida jämfört med i fjol”, säger Mia Karlsson, vd på Höga Kusten Destination.

Hotelljätten Scandic upplever också att klimatdebatten, fjolårets varma sommar och en svagare krona bidragit till ett större intresse att semestra på hemmaplan.

”Vädret har hittills varit bra för det. Vid mildare väder ser vi ett större intresse för att semestra i storstäder, gärna i kombination med nöjesfält och andra aktiviteter och vid varmare väder ett större intresse för kust och landsbygd”, säger Eva Lundström, marknadschef på Scandic Sverige.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019
Escape Travel söker digital marknadsförare
Sista ansökningsdag:
23 september 2019