Annons:

Premium

Holländska Sunweb köper Airtours – “om fem år är vi topp tre”

Den holländska reseoperatören Sunweb köper det svenska charterbolaget Airtours. Köpesumman är hemlig, men bör landa på minst 50 miljoner enligt våra beräkningar. Travel News har träffat Stefan Chatzopoulos, vd på Airtours och Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb Group.

”Det finns en massa folk som inte uppskattar bli störda av barnklubbs figurer när de äter middag på hotellet. De ska få en normal reseupplevelse tillsammans med andra gäster från Europa”

Argumenten för affären är många enligt Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb Group. Han lutar sig tillbaka i stolen i Airtours konferensrum i centrala Stockholm.

– Våra produkter liknar varandra. Vi äger inga hotell eller flyg och är våra kunder inte nöjda med någon leverantör byter vi bara ut dem. Vi är båda starka online och Sunweb är redan inne i Danmark och där är vi just nu nummer två. Nu ska vi växa i Sverige. 

Bakom Sunweb som är stora i Holland, Belgien och Tyskland finns det svenska riskkapitalbolaget Triton. 

Man har haft ögonen på Sverige en längre tid. Målet från början var att etablera sitt eget varumärke i Sverige och förra året gick man tungt med reklamfilm i TV4, men så drogs den stora satsningen tillbaka och nu satsar man istället på uppköp. Köpet av Airtours blir inte det sista lovar Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb Group. 

– Inom fem år är vi på topp tre. Helst är vi etta, Sunweb är redan tvåa i Danmark. Och när det gäller kundpreferens ska vi vara nummer ett, säger han kaxigt. 

De tre stora reseoperatörernas modell att äga hotell och flyg tror Sunweb och Airtours inte på. 

– Då säljer man bara de hotell man har, inte de kunderna vill ha. Dessutom är deras hotell överprisade. Vi har bättre hotell till lägre priser.

Mattijs ten Brink, vd på Sunweb och Stefan Chatzopoulos, vd på Airtours

”Den tuffa ekonomin kommer att leda till ett skifte. Grekland kommer att få turister som annars åkte till Spanien. Turkiet kommer att få turister från Grekland. Och Egypten kommer att få turister från Kanarieöarna”

Planerar ni att köpa upp fler charteroperatörer i Norden? 

– Svar ja.

Men för de kunder som åker på charterresa och bara vill träffa svenskar och helst figurer som Lollo och Bernie är det nya storsatsande charterbolaget inget att räkna med.   

– Det finns en massa folk som inte uppskattar bli störda av barnklubbs figurer när de äter middag på hotellet. De ska få en normal reseupplevelse tillsammans med andra gäster från Europa.

Airtours firar 25-år som researrangör i Sverige nästa år. Bolaget har efter pandemin cirka 20 anställda, planen nu är förstås att växa. Före pandemin reste 140 000 kunder med dem, 20 procent är city breaks och 80 procent utgörs av solsemester till Medelhavet. Före pandemin var 70 procent återkommande kunder. Idag är man nummer fyra i Skandinavien efter Ving, Tui och Apollo. 

Airtours köper idag majoriteten av sina flygresor av SAS, några planer på att ändra på detta finns inte. Man anser sig ha ett starkt varumärke i Sverige. 

– På en turistsida på nätet för Grekland kom det in en fråga om Airtours. Det kom närmare 40 positiva svar om oss och två negativa. Under sommarens pilotstrejk fick vi mycket stöd från våra kunder, säger Stefan Chatzopoulos, vd på Airtours.

Sunwebb säljer i dag inga resor Longhaul och har inga planer på att göra inom en nära framtid. Airtours försäljning long-haul har inte riktigt lyft efter pandemin

– Med dagens energipriser kan det bli tuff att komma dit, säger Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb group. 

De två tror att det bli blir prispress på resor i sommar. Men de ser inga indikationer på att många kunder hoppar solsemestern. De höga elpriserna innebär dock att nästa års sommarbokningarna kommer att försenas.

– Först när man vet hur mycket det kostade att värma upp huset under jul- och nyår kommer man att boka sin resa, säger Mattijs ten Brink, vd på Sunweb.   

Var kommer vi att åka i sommar?

– Den tuffa ekonomin kommer att leda till ett skifte. Grekland kommer att få turister som annars åkte till Spanien. Turkiet kommer att få turister från Grekland. Och Egypten kommer att få turister från Kanarieöarna. Kunderna vill ha mer value for money. 

Men det nya bolaget är inte en budgetaktör. 

– Vi ska ha hotell för alla prisklasser, de som vill ha fem stjärnor ska få det utan att behöva betala för mycket. Och har du en tajt budget så ska vi också hjälpa dig. Vi har full kontroll på våra hotell och två gånger om året går vi igenom kundernas betyg och de som inte lever upp till förväntningarna försvinner. Vi är inte som Booking.com som inte har en aning om vad de säljer.

Sunweb group har gjort sin bästa säsong någonsin denna sommar och har årligen en miljon kunder. Förutom sommarsemester åker man mycket till Alperna. Enligt Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb group ser man ingen effekt av de dåliga tiderna än. Kunderna vill åka skidor. 

Det har varit en lång process för de två bolagen att hitta varandra. 

– Vi har varit igång ett tag och Sunweb är inte de första vi träffade, men vi delar samma ambition. Vi vill växa, säger Stefan Chatzopoulos, vd på Airtours. 

Pandemin har enligt Airtours och Sunweb bara stärkt chartererbjudandet. 

– Nu vet kunderna att om de pusslar ihop sin egen resa och köper flyg, hotell och hyrbil var för sig så får de inget tillbaka från hotellet och flyget blir inställt. Hos oss kan du få allt detta tryggt och ändå flexibilitet. Det ger value for money, säger Mattijs ten Brink, CEO på Sunweb Group. 

På nytt jobb