Annons:

Premium TUI och Ving dominerar – små charterbolag frånvarande i media

TUI och Ving dominerar – små charterbolag frånvarande i media

Medieutrymmet för mindre charterbolag är fortsatt litet visar en ny kartläggning fårn Newsmachine.

TUI dominerade tydligt redan i början av 2024, och när mediebevakarna Newsmachine nu sammanställer utvecklingen det senaste året har lite förändrats. Researrangörens stora genomslag är inte helt förvånande. Som den största aktören i charterbranschen har de mer destinationsnyheter, upplägg att kommunicera kring dem liksom resurserna. 

Tätt därefter kommer Ving. Långt bakom hamnar Apollo och Sunweb, tidigare Airtours, medan Detur i stort sett enbart synts i samband med nyheten att de invigt en Tunisienlinje från Karlstad. 

Publiciteten för charterbolagen följer ett mönster: nya destinationer och bokningsrapporter ger genomslag under tidig vår. Riktig skjuts får det först vid större händelser, som naturkatastrofer. Då efterfrågar medierna kommentarer från bolagen om hur gästerna påverkas, exempelvis efter jordskalvet i Bangkok och ubåtsolyckan i Egypten. 

– Bortser vi från stora nyhetshändelser som ovan nämnda och den publicitet som hör ihop med att TUI är ett internationellt, börsnoterat bolag så är TUI och Ving i stort sett lika framgångsrika i mediearbetet. Däremot finns det nog en viss förbättringspotential för de andra aktörerna, kommenterar Gunnar Wiman, analytiker på NewsMachine.