Annons:

Annons:

Flygexpert: ”Regeringens stödpaket slag i luften”

Flygbolagen har dragit ned sin trafik kraftigt och nu väljer flygbolaget BRA att pausa helt. Flygexperten Jan Ohlsson tror att många bolag får det svårt att komma tillbaka efter coronakrisen. Och han är kritisk till regeringens stödpaket.

– Reaktionerna på regeringens så kallade stödpaket är väldigt negativa. Det man bjuder är armbågen. Lån till väldigt hög ränta är flygbolag som BRA inte intresserade av. SAS är inte heller speciellt intresserade av ett sådant stöd. Det är ett slag i luften, säger flygexperten Jan Ohlsson, och tillägger:

– Ingen ser något vettigt stöd i det här och det är en fråga om liv och död för bolagen och de anställda.

Borttagna avgifter

Jan Ohlsson anser att flygbranschen skulle må bättre om man tog bort flygskatten, arbetsgivaravgifterna och minskade flygplatsavgifterna för att minska den hårda smäll som coronaviruset innebär.

– Nästan alla flygbolag i Europa, utom Vitryssland, pausar sin trafik. Men BRA pausar allt och gör det över en väldigt lång period, ända till den 31 maj. Det är förvånande att man stoppar så länge. Flera andra bolag har valt att pausa trafiken fram till mitten eller slutet av april, säger Jan Ohlsson.

Han är osäker på om alla de bolag som nu tagit sina flygplan ur trafik kommer tillbaka.

– Frågan är om de klarar att komma tillbaka även om de pausar. När de väl kommer tillbaka måste de få folk att börja flyga igen och de måste flyga en god stund innan de får upp farten igen, säger Jan Ohlsson.

Slår hårt

Han hänvisar till vad Tysklands dominerande flygbolag Lufthansa har sagt.

– De har sagt att de kommer tillbaka, men att de kommer att bli ett väsentligt mindre bolag. Det gäller SAS, BRA och Norwegian också. Det här är en rejäl smäll.

Om krisen leder till att flera flygbolag försvinner kan det rubba konkurrensen.

– Om bara SAS blir kvar kan flygande bli en klassfråga, eftersom det kan bli väldigt dyrt. Det slår också mot regioner som är beroende av flyg och mot de som behöver ta flyget för att göra affärer. Flygbranschen är en barometer för vad vi får för ekonomisk utveckling framåt. När flyget mår dåligt kommer det att sprida sig till andra branscher.

En kommentar

  1. Peter Hellman: Flyget och reseindustrin kommer ta mycket stryk under 2020/2021. Kommer leda till mindre kapacitet och högre priser. Jämför med hur det var innan avregleringen av flyget för ca 40 år sedan- Hög status!! Digitaliseringen kommer ta marknadsandelar när det gäller affärsresandet. Privatresor kommer vara mera fokuserade på nisch,tema,korta resor inom Europa och Norden... Mötesindustrin o event kommer vara ca 10 -15 % av ovanstående i volym ,kortare möten, medarbetares kompetenshöjande...Flyget var tidigare en mycket viktig del i arrangemang , kommer tappa i betydelse...Jag ref till min rapport från slutet på 80-talet " Fria Flyg och Billigare"för många år sedan! Go Flyget GO -behövs för internationellt utbyte...

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.