Annons:

Annons:

IATA: “Sänk flygplatsavgifterna fram till sommaren”

Podcast-intervju med Rafael Schvartzman, IATA: Vice President i Europa.

Berätta om läget idag i flygindustrin?

– Efterfrågan har störtdykt på grund av rädslan för Corona. Igår bestämde Lufthansa att parkera 150 flygplan på marken. Vi ser inte bara en  nedgång efter frågan. På många flighter i vissa områden är det 50-60 procent no show. Människor har betalat biljetter, men reser inte. Situationen är kritisk. Vi vet inte hur längre detta kommer att pågå. 

Vad kan myndigheter och regeringar gör att lindra situationen? 

– EU kan ändra på slot-reglerna. 80-20-regeln innebär att man måste flyga åttio procent av rutterna för att behålla sin slot-tid. Det är inte ekonomiskt effektivt eller bra för miljön att flyga med tomma flygplan. I dessa extrema tider vore det bra om detta kunde pausas fram till sommaren. Både för miljön och ekonomin, just nu köper ingen biljetter. Människor planerar inte sin sommarsemester som de brukar göra i mars. Ingen vet slutet på detta. Även flygplatsavgifter borde sänkas. Flygbolaget begär inte bidrag, men detta är en extrem situation. 

Om vi bortser från Corona som kommer att gå över förr eller senare. Vad händer i flygindustrin om fem år?

– Flyget har utvecklats starkt i Europa de senaste åren. Vi kanske tar detta för givet, men i Europa har vi världens bästa tillgänglighet. Modellen som är utvecklad här är mycket bra. Flyget är en tuff industri med mycket hård konkurrens. Flygbolag går i konkurs som Flybe gjorde idag. Men konkurrens är bra eftersom det leder till att passagerarna får fler och bättre valmöjligheter. Samtidigt har vi stora utmaningar när det kommer till hållbarhet. Det är vi medvetna om. Vi satte de första miljömålen redan för tio år sedan. Flyget är en kritisk länk i Europas ekonomier. Vi måste transformera vår industri till fullständigt hållbarhet, men vi behöver hjälp från myndigheter och regeringar. Detta är inte enkelt. Flyget får tyngdlagarna att upphävas. Det är inte lätt att hitta ett alternativ. Men på lång sikt är jag mycket optimistisk.

8 kommentarer

  1. Sören: Varför skall det allmänna/myndigheter vara med och hålla företag under armarna? De privata bolag som inte klarar situationen får väl lägga ner verksamheten. Detta gäller normalt i samhället.
  2. Rikard: Eftersom flyget betalar för alla sina infrastrukturkostnader(DVS Arlandas utbyggnad mm) medan Swedavia gått med vinst under många år så är det inte mer än rimligt att be om avgiftslättnader i tider som dessa. Svenska staten har till skillnad från sina kollegor i övriga norden inte tillfört en krona till Swedavia medan många andra företag/sektorer fått stöd i olika omgångar. Klokt resonerat av IATA
  3. Gustav: Sören: Resonerar man som du gör lär arbetslösheten öka och med det förvärras kriser för myndigheter och allmänheten.
  4. Tina B: Vi behöver minska flygandet drastiskt för att sänka koldioxidutsläppen. Coronaviruset är naturligtvis inget vi önskat, men dess effekt - minskat flygande - är enbart positiv. Att sänka flygplatsavgifter för att hålla flygbolagen under armarna är absolut inget alternativ om vi vill att våra barn ska ha en hållbar planet att leva på. Såklart vill vi väl att våra barn också ska en fin framtid, eller?
  5. Jesus: Tina B: det är inte flyget som är problemet. Faktiskt så kan jag berätta något häpnadsväckande för dig- Sverige som helhet är inte problemet. Gör dig själv en tjänst och besök Indien eller Kina så förstår du kanske bättre var problemen ligger med föroreningar.
  6. Tina B: Jesus: Så Kina-argumentet är ett skäl för att vi i Sverige ska fortsätta leva som om vi hade över 4 jordklot? Eller har jag missförstått? Du kanske slänger plastskedar i havet också, där är ju redan så mycket skräp...
  7. Jesus: Läs lite, Tina innan du pratar. Sverige förorenar INTE som om där fanns fyra jordklot. Sverige är fantastiskt bra ur miljösynpunkt och även om vi vore helt miljöneutrala skulle det inte påverka något alls globalt. Det enda argumentet skulle vara att alla länder skulle följa vårt exempel och det gör de faktiskt inte. Problemet ligger inte här, dina Miljöpartiargument till trots. Var snäll och tänk igenom hur stor jorden är och hur pyttelitet Sverige är, både befolkningsmässigt och ekonomiskt. Ditt synsätt är begränsat av dina vilja att vara god och ditt ego.
  8. Sören: Rikard, Svenska staten har gett bidrag till många flygplatser som ägs av kommuner eller övriga aktörer. Staten har också upphandlat trafik till ett flertal mindre flygplatser. Intäkter från statliga flygplatser täcker de bidrag som staten ger. Man måste se helheten.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.