Annons:

Debatt: Redovisa helheten, flygbolag!

Flyget betyder mycket för vår frihet att röra oss, för vårt välstånd och för vår förståelse för omvärlden. Därför är det centralt att flyget snabbt ställer om till kraftigt minskad klimatpåverkan, med förnybara drivmedel, eldrift, snålare plan och bättre rutter – och vi som flyger kan alla bidra till att omställningen påskyndas, skriver Mattias Nyman, vd, Flygresor.se och Mattias Goldmann, grundare, 2030-sekretariatet

Flygbolagen, resebyråerna och prisjämförelsesajter har nu ökade förväntningar på sig att konkret visa att de är en del av lösningen. Det är en smal och inte helt enkel väg att gå mellan greenwash och greenhush; vi vill inte se uppblåsta påståenden utan relevans för helheten, men inte heller avstå från att berätta om de framsteg som faktiskt görs. För enkelhets skull föreslår vi ett par principer som vi hoppas andra kan ansluta sig till och utveckla:

En bild från andra upplagan av flygbolagsalliansen Skyteams hållbarhetstävling The Sustainable Flight Challenge, där 22 flygbolag tävlade om att göra den mest hållbara flygningen.

Visa helheten. Något flygbolag hade för en tid sedan klimatkompenserat hela sin… kundtidning. Andra berättar att de bytt till bestick av nedbrytbar bioplast, eller säljer utrangerade säkerhetsbälten som chicka accessoarer med klimatargument. Detta är petitesser i sammanhanget. Att ha nyare flygplan än konkurrenten är inte heller i sig intressant för klimatet; de faktiska utsläppen är det som räknas. Också skrivningar som ”28% av Business-resenärernas utsläpp kompenseras, och 32% av statliga myndighetskunder köper till biobränsle” berättar om delmängder, medan vi vill se helheten. 

Underlätta. Vid bokningen av en flygresa erbjuds vi ofta en lång rad tilläggstjänster, några mer relevanta än andra. Ibland är de redan förkryssade och måste aktivt väljas bort, inte sällan med varningstexter om att man ”chansar” om man avstår. Vi värderar inte detta, men konstaterar att det inte tycks lika självklart att aktivt underlätta och ”nudga” kunden att hantera flygresans klimatpåverkan genom klimatkompensation och köp av biobränsle.

Tredjepartsverifiera. Att flygbolag erbjuder klimatkompensation är i grunden bra, men vi vet att klimatnyttan långtifrån alltid är långsiktigt säkrad. Vi vill se projekt som certifierats med Gold Standard eller liknande så att den klimatmässiga trovärdigheten är oantastlig. 

Foto: Istock

Ta eget ansvar. Vi imponeras inte av flygbolag som till exempel berättar att de slutat trafikera kortare resor inrikes i Frankrike eller att de avvecklar nattliga flygningar från Amsterdam – därför att detta är lagen. Men de som på eget bevåg ritar om rutter och proaktivt avstår från de flygningar som tillför minst och har störst negativ påverkan, visar ett ansvarstagande som förtjänar att belönas.

Samverka. Ofta ställs flyg mot andra transportslag, både av miljörörelsen och flygbranschen själv. I verkligheten samverkar och kompletterar de varandra, och ledande flygbolag har genom åren lyft blicken till att erbjuda den bästa resan totalt sett vilket ibland är tåg hela sträckan, andra gånger flyg och inte sällan en kombination av dessa. Här ser vi fram emot fler initiativ från flygbolag som vill vara en del av framtidens hållbara, multimodala resande!

Med en komplett och rättvisande bild av klimatpåverkan för resor med respektive flygbolag, resebyrå och prisjämförelsesajt, blir det lättare att göra gröna val både som individ och som större reseköpare. Det bör ligga i aktörernas eget intresse – visa att de fina orden om klimatansvar har täckning!

Vi som skriver detta är övertygade om flygets fördelar. Just därför vill vi att flyget framtidssäkras snabbt, transparent och fullt ut.

Mattias Nyman, vd, Flygresor.se
Mattias Goldmann, grundare, 2030-sekretariatet

En kommentar

  1. Henry Johansson Tranås: Fan vad ni svamlar!!! Hobby-experter. Gröna val? Man blir trött på sådana här artiklar på nätet….
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024