”Vi på RK har ingenting att dölja när det kommer till vår momshantering”
Läs det första inlägget här.
Mats Lövgrens debattinlägg innehåller inte bara en mängd ogrundade och grova anklagelser utan även en lång rad sakfel. Som VD för RK ser jag därför ett behov av att bemöta hans påståenden.
Saken handlar alltså om moms, TOMS och EU direktiv. Vi är nog många som tycker att momssystemen är komplicerade, särskilt de speciella regler som gäller för oss i resebranschen. För att säkerställa att saker och ting hanteras i enlighet med gällande regelverk anlitar RK världens största bolag inom hantering av utlandsmoms, VAT IT. VAT IT har lokala momsexperter i 115 länder, 13.000 kunder och fler än 1.000 anställda.
Jag ska ändå försöka att kort beskriva hur det hänger ihop.
- Som bekant har resebranschen ett eget sätt att hantera moms. Det följer bland annat av det regelsystem som kallas TOMS – Tour Operator Margin Scheme.
- TOMS innebär bland annat att researrangörer, dvs. RK:s kunder, ska tillämpa vinstmarginalbeskattning (VMB). Det innebär att de vid beräkningen av momsen ska utgå från sin vinstmarginal på den sålda tjänsten, i stället för försäljningspriset som vid vanliga momsberäkningsregler.
- Researrangörernas beskattningsunderlag beräknas genom att researrangören från sin intäkt från resan drar av kostnaderna för de tjänster som kommit resenären till godo.
- RK är inte en researrangör utan en resegrossist och omfattas därmed inte av TOMS. RK ska alltså inte tillämpa VMB, utan vanliga momsregler.
- RK:s affärsidé är att producera gruppresor. Det innefattar att köpa in tjänster från olika utländska leverantörer (hotell, restaurang, transport osv). Dessa leverantörer skickar sina fakturor till RK och lägger då på moms. RK betalar dessa fakturor.
- De olika inköpta tjänsterna sätts samman till en gruppresa som RK säljer till sina kunder för ett pris som sätts för hela resans innehåll. Till följd av TOMS-reglerna lägger vi inte på någon svensk moms när vi fakturerar våra kunder priset för gruppresan.
- I priset för resan så ingår den moms som RK betalat till de utländska leverantörerna. När kunden ska beräkna sitt beskattningsunderlag enligt VMB-reglerna så tillgodogör sig kunden alltså den moms som RK betalat till de utländska leverantörerna genom att detta belopp dras av som en kostnad.
- RK, som tillämpar vanliga momsregler, kan däremot inte dra av den ingående momsen i Sverige eftersom den är kopplad till en tjänst som utförts utomlands. Momsen blir därför en ren kostnad för RK.
- För ett antal år sedan kom en dom från EU-domstolen. Den har resulterat i att det i vissa EU-länder är möjligt för oss och andra resegrossister inom EU att ansöka om ersättning i efterhand för moms som vi betalar till våra leverantörer för vissa typer av tjänster, i ett fåtal länder och under vissa förutsättningar.
- Att begära ersättning för moms i efterhand har inte researrangörer möjlighet att göra. Anledningen till det är att de tillämpar VMB. Som beskrivits så har de därmed redan ”tillgodogjort sig” momsen som RK betalar till de utländska leverantörerna genom att detta dragits av som en kostnad vid beräkningen av beskattningsunderlaget.
- Det vore därför märkligt, och sannolikt i strid med skattereglerna, om den momsersättning som RK har fått i stället skulle hamna hos researrangörerna på det sätt som Mats Lövgren påstår hade varit det korrekta tillvägagångsättet. Konsekvensen skulle bli att de får tillgodogöra sig momsbeloppet två gånger.
- Detta är också en avgörande skillnad från det så kallade Tryckerimomsmålet som Mats Lövgren uppehåller sig vid i sitt inlägg. I det fallet fanns det aktörer som hamnade i kläm när inte ersättning för felaktigt betald moms inte ”fördes bakåt” i momskedjan. Som beskrivits uppstår inte den problematiken här till följd av TOMS-reglerna. Tryckerimomsmålet har med andra ord inte med detta att göra och är inte applicerbart.
Som sagt; moms är svårt. Jag hoppas ändå att jag nu har kunnat förklara att Mats Lövgren kraftigt missförstått saker och ting.
Att saker och ting kan missförstås är en sak. Svårare att respektera är det sätt som Mats Lövgren väljer att uttrycka sig i sitt inlägg. Att påstå att någon har begått brott (”bedrägeri”) eller ”lurat en hel bransch” ska man vara försiktig med. Det gäller i synnerhet när man, som Mats Lövgren, uppenbarligen inte vet vad man talar om.
Att Mats Lövgren inte har förstått hur saker och ting hänger ihop blir även uppenbart när han framför sin uppfattning att RK:s agerande innebär att ”svenska researrangörer ofrivilligt bygger upp ett momsskuldsaldo hos utländska skatteverk”. Så är det naturligtvis inte. RK:s rätt att i vissa fall få ersättning från utländska skattemyndigheter beror på hur vissa länder har tolkat TOMS-reglerna i förhållande till just resegrossister, inte på att någon momsskuld läggs över på våra kunder.
Det här är inte första gången jag hör talas om PR-konsulten Mats Lövgren. Många av våra kunder har nämligen vid olika tillfällen under det senaste halvåret både brevledes och via telefon blivit kontaktade av honom. Syftet med dessa kontakter verkar ha varit detsamma som med debattinlägget – att driva opinion mot RK och utmåla oss i dålig dager på falska grunder.
Man kan fundera på varför PR-konsulten Mats Lövgren, som helt verkar sakna anknytning till resebranschen, har ett intresse av att svartmåla RK på det här sättet? Jag tror egentligen inte att han personligen har något emot oss. Det handlar nog helt enkelt om att det finns en uppdragsgivare till Mats Lövgren som har ett intresse av att skapa oreda i branschen genom att försöka slå en kil mellan oss och våra kunder. Uppenbarligen är den uppdragsgivaren beredd att ta till vilka metoder som helst för att åstadkomma detta.
Avslutningsvis vill jag passa på att säga något kort om den tvist som Rolfs Flyg- och Bussresor har drivit mot RK under ett antal års tid och som Travel News tidigare rapporterat om. Den tvisten har nämligen delvis handlat om just de momsfrågor som Mats Lövgren belyser i sitt inlägg. Den har också handlat om hur ett särskilt avtal som funnits mellan RK och Rolfs ska tolkas. I tvisten så har prövning hittills skett både av en skiljedomare och av Göteborgs tingsrätt. Båda gångerna har RK fått rätt.
Vi på RK har ingenting att dölja när det kommer till vår momshantering.
Det är oerhört viktigt för oss att den felaktiga bild som har målats upp genom olika artiklar inte ger upphov till några missuppfattningar hos våra kunder eller hos andra aktörer i resebranschen för den delen. Jag tror mig veta att våra kunder tycker att vi är en seriös partner och att de litar på att vi hanterar saker korrekt och professionellt. Tveka därför inte att höra av er till mig vid minsta fråga eller fundering kring detta. Jag finns tillgänglig 24/7 på 0705-617040 eller goran.grell@rktravelgroup.se.
Med vänliga hälsningar
Göran Grell, VD RK Travel Group AB
9 kommentarer