Annons:

Ny reklamfilm med Björn Ulvaeus marknadsför Djurgården

Visa det i din webbläsare Royal Djurgården Royal Djurgården logotype Hållbarhet ger Kungliga Djurgården kraft i pandemin Royal Djurgården - 2021-04-29 07:20 CEST Bil- och fossilfritt, hållbar matkultur och öppet, tillgängligt, välkomnande. Kungliga Djurgården i Stockholm satsar på att bli en världsutställning för hållbarhet och presenterar sitt pågående arbete och sina visioner genom en ny sajt, enligt ett pressmeddelande.

– Kungliga Djurgården har välkomnat gäster i 400 år och vi har ett ansvar att se till att vi kan välkomna gäster i minst 400 år till, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter som samlar 55 besöksnäringsaktörer på Djurgården. 

Sedan flera år tillbaka har därför aktörerna på Kungliga Djurgården samarbetat för en långsiktig hållbar utveckling. Med 15 miljoner besökare ett normalår vill man påverka genom att samarbeta för kloka lösningar i det dagliga arbetet, men också genom att agera och fungera som ett testlaboratorium och inspiratör för en hållbar besöksnäring i Sverige. När världen stannade våren 2020 förändrades förutsättningarna att bedriva Djurgårdens verksamheter helt. 

– Hållbarhet är inget som kan vänta bara för att det pågår en pandemi. När våra verksamheter begränsades på grund av covid-19, gav arbetet med våra hållbara satsningar oss kraft, säger Camilla Zedendahl vidare.

Som Skandinaviens främsta attraktion vill aktörerna på Kungliga Djurgården även visa på goda exempel när världen öppnar upp och vara resurs när näringen lyfter Sverige som ett hållbart besöksmål. På sajten, som tagits fram i brett samarbete, samlas information om hur Djurgårdens aktörer samarbetar kring hållbarhet, deras strategier och insatser, stort som smått. Utgångspunkten är de fyra fokusområden man samlas kring: Bil- och fossilfritt Djurgården, Hållbar matkultur, Världsutställning för hållbarhet och Öppet, tillgängligt, välkomnande Djurgården.

– Vi vill berätta vad vi gör, varför vi agerar som vi gör och vad som driver oss på ett enkelt och lättillgängligt sätt. Därför ställde vi frågan till Björn Ulvaeus om han ville vara Djurgårdens röst i en gemensam hållbarhetsfilm på den nya sajten. Han tackade glädjande nog ja och hjälpte oss att hitta de rätta orden, avslutar Camilla Zedendahl.

5 kommentarer

  1. Gran: Björn Ulveaus är på väg att göra hela Djurgården till ett billigt tivoli. Tragiskt.
  2. Carl-Fredrik Paleus: De nya planerna för Hasselbacken innebär att en historisk plats utplånas. De klassiska terasserna ska sprängas bort och kan liknas vid ett miljömord. 3 silos liknande höga byggnader ska skymma den blåklassade byggnaden. Under 3 år (minst) ska det sprängas i marken och forslas bort med tunga lastbilar och massor av klimatovänlig betong gjutas för underjordiska enorma lokaler. Hållbart? Klimatsmart? Stoppa planerna nu Björn!!
  3. Henrik Waldenström: Det är bra att starka aktörer driver hållbarhet, det kan bli mäktigt. Men det överskuggas tyvärr av de skador som kommer åsamkas Djurgårdens historiska landskap med Gröna Lunds överklagade och överdimensionerade berg - och dalbanor, Liljevalchs bunker, Hasselbackens silos, Djurgårdsbrunns padelbanor med plexiglas m m.
  4. Anonym: Bilköerna, bilar som parkerar på gräsytor, cykelbanorna är p-platser för taxibilar och privatbilar, kravallstaket och turistbussar på trottoarerna och kaos är verklighetens vardag när allt blir som vanligt igen.
  5. Patrik: Det är stötande att Kungliga Djurgårdsförvaltningen gått i lag med dessa kommersiella aktörer som vill slå mynt av att Djurgården under kungens ledning hittills (tidigare?) bevarat sin skönhet. Och vad gör muséer och andra offentliga organisationer i det kommersiella KDI?