Annons:

Premium

Året har börjat bra för TUI – Dynamisk paketering upp 18 procent

Efter en stark inledning på räkenskapsåret meddelar TUI Group att ”positivt handelsmomentum” skapar optimism inför 2025. Text: Linda Iliste

”Vi ökar takten i vår omvandling och siktar på global tillväxt”

Mellan oktober och december 2024 valde 3,7 miljoner människor att resa med Europas största resekoncern, vilket är en ökning på 6 procent på årsbasis. Det har lett till en intäktsökning på 13 procent, till 4,9 miljarder euro.

TUI Group lyfter särskilt en 18-procentig ökning av dynamiska paketresor. Efter att under fjolåret ha sålt 700 000 sådana resor ser man inom segmentet ”stora tillväxtmöjligheter”.

”På grund av säsongsmässiga faktorer är de två första kvartalen av räkenskapsåret, oktober till mars, vanligtvis negativa för företag i branschen när det gäller intäkter. Trots det lyckades vi förbättra förra årets goda resultat”, noterar TUI Group i ett pressmeddelande.

Foto: Viggo Cavling.
TUI:s vd Sebastian Ebel håller tal på TUI:s hotellgala på ITB Berlin.

– Det första kvartalet visar att vi är på rätt väg för fortsatt tillväxt under hela året. Människor prioriterar sin semester även i tider av förändring och ekonomiska risker, säger TUI Groups vd Sebastian Ebel i en kommentar.

– TUI är strategiskt välpositionerat. Tack vare vår integrerade affärsmodell skapar vi synergier mellan de två affärsområdena, marknader + flygbolag, samt semesterupplevelser inom våra hotell, kryssningar och TUI Musement.

Enligt Sebastian Ebel är företagets roadmap klar och tydlig.

– Vi ökar takten i vår omvandling och siktar på global tillväxt. Vi satte kursen för detta under det senaste räkenskapsåret och kommer att fortsätta leverera konsekvent under 2025. Det här första kvartalet visar att vår strategi lönar sig, vi levererar operativt, säger Sebastian Ebel och tillägger att det här är det tionde kvartalet i rad man framgångsrikt lyckas justera trender, strategi och operativa resultat.

Trots stark total prestation ökade de säsongsmässiga förlusterna i den norra regionen, som omfattar de nordiska länderna liksom Storbritannien och Irland. De gick från 50,4 miljoner till 88,5 miljoner euro.

Bokningarna för vintern 2024–25 och sommaren 2025 förblir däremot stadiga, och har ökat med 2 procent jämfört med förra året. Efterfrågan drivs framför allt av kort- och medeldistansregioner som Egypten, Kanarieöarna och Kap Verde.

Priserna på sommarresor har också ökat, med 4 procent. Här är Spanien, Grekland och Turkiet fortsatt populära val.

TUI Groups prognos är att de årliga intäkterna kommer att växa med 5–10 procent, med en ökning av underliggande intäkter på 7–10 procent. Det baserar delvis på förväntningar inför sommarsäsongen samt vad man kallar ”påskeffekten” vilket skjuter till 30 miljoner euro i resultaten för det tredje kvartalet.