De fem svenska Deturbolagen hade skulder på över en halv miljard kronor, varav en stor del koncerninternt. Nu är utredningen av förra höstens jättekonkurs i resebranschen klar. Av: Leif Holmkvist.
”Att sälja resor i svenska eller norska kronor och betala flygstolar i dollar och hotell i euro blev en övermäktig uppgift för Detur”
Wistrand Advokatbyrå fick uppdraget att reda ut härvan kring Deturs fem svenska bolag. Även finska Matkatoimisto Detur och Detur Denmark begärdes i konkurs i slutet av oktober i fjol.
Nu har Wistrand lämnat sin förvaltarberättelse och fram tonar en kort och sorglig färd mot konkursens svarta hål:
Huvudägaren Haluk Semiz tog över koncernen 2020. Därefter var verksamheten begränsad under 2021 på grund av covidrestriktioner. 2022 återkom efterfrågan på lågprisresor till Grekland och Turkiet, men efter krigsutbrottet i Ukraina steg bränslepriserna kraftigt samtidigt som den svenska kronan föll mot både dollarn och euron.
Att sälja resor i svenska eller norska kronor och betala flygstolar i dollar och hotell i euro blev en övermäktig uppgift för Detur, som förgäves försökte förhandla med flygbolagen. När Detur dessutom inte kunde…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete