Annons:

Exklusiva klockor bästa placeringen

I tider av ekonomisk oro riktas blickarna mot alternativa placeringar med mer beständigt värde än pengar och aktier. Guld naturligtvis, men allt oftare exklusiva klockor och handväskor. Text: Janne Sundling

Priset för Rolex, Patek Philippe och Audemars Piguet-klockor har uppskattats stiga med i genomsnitt 20 procent per år sedan mitten av 2018. Det överträffar S&P 500-indexet, ett aktieindex över 500 stora börsnoterade aktiebolag som handlas i USA. 

S&P 500 aktieindex gav en genomsnittlig årlig avkastning på 8 procent från augusti 2018 till januari 2023, medan en korg av begagnade klockmodeller från schweiziska toppmärken växte mer än dubbelt så snabbt, enligt en rapport från Boston Consulting Group. 

I rapporten framhålls lyxklockor som en alternativ tillgångsklass till aktier, obligationer, konst och vin.

Under en längre period gick aktier bättre än klockor som investering. S&P 500 hade en årlig tillväxttakt på 12 procent mellan 2012 och 2022, medan Rolex-, Patek- och AP-klockorna i genomsnitt var 7 procent.

Prisökningarna på begagnade klockor accelererade kraftigt under pandemin. Ökningen och minskningen av kryptovalutavärden har också korrelerat med priserna på begagnade klockor.

Mer än 60 procent av transaktionerna var online jämfört med 15 procent för nya köp. Medan män fortfarande utgör majoriteten av köparna, växer antalet kvinnliga och yngre samlare snabbt, konstaterar Boston Consulting.

Philadelphia-baserade WatchBox är en av de största säljarna av begagnade klockor i världen samfinansierade den konsumentundersökning som genomfördes för Bostonrapporten.

Den sekundära marknaden för lyxklockor växte till 24 miljarder dollar 2022 jämfört med den primära detaljhandelsmarknaden som var värd 55 miljarder dollar. Den begagnade marknaden förväntas växa med 9 procent per år till 35 miljarder dollar till 2026 när priserna stiger och fler människor börjar samla klockor, enligt BCG-prognosen.

LuxeConsult, ett schweiziskt analytiker- och konsultföretag, förutspådde nyligen att försäljningen av begagnade lyxklockor skulle passera den primära detaljhandelsmarknaden 2033 med en försäljning på 85 miljarder dollar.

Den bilden stärktes i december när den schweiziska jätten Rolex SA sa att de skulle börja autentisera begagnade klockor för återförsäljning genom sitt nätverk av auktoriserade återförsäljare.

Kommentarer är stängda.