Den nuvarande regeringens beslut att slopa inresekravet ETA, Electronic Travel Authorisation, för transitpassagerare tas emot som goda nyheter av flygsektorn och de delar av branschen som arbetar med inkommande turism. De har förutspått att ETA-kravet på transitpassagerare skulle få miljontals resenärer att välja rutter via Europa i stället för exempelvis London Heathrow.
Heathrows vd Thomas Woldbye kallar det ”det rätta beslutet”.
– Det är ett viktigt steg för att säkerställa att Heathrow och flygindustrin som helhet kan fortsätta att leverera till alla som är beroende av våra världsledande anslutningsmöjligheter. Det visar att regeringen lyssnar på industrins oro och är villig att göra nödvändiga förändringar för att stärka Storbritanniens konkurrenskraft och driva ekonomisk tillväxt, säger han i en kommentar.

Samtidigt är man fortsatt kritisk till att kostanden ökar från 10 pund (cirka 135 kronor) till 16 pund (cirka 217 kronor). Luke Petherbridge, Director of Public Affairs på Abta, Storbritanniens motsvarighet på SRF, säger i en kommentar att den 60-procentiga prishöjningen lägger ytterligare en skattebörda på rese- och turismsektorn som riskerar ”kväva tillväxten”.
Medan risken för att förlora transitpassagerare minskar ökar i stället risken att förlora viktiga affärsresenärer. Chefer inom branschen argumenterar för att Storbritannien nu positionerar sig illa jämfört med övriga EU, vars kommande inresekrav ETIAS endast kostar 7 euro (cirka 80 kronor).
– [Det här beslutet] är ett häpnadsväckande slag för Storbritanniens turistindustri och företag över hela landet. Det finns ett falskt antagande att internationella besökare kommer att fortsätta att välja Storbritannien – även om vi höjer priserna, säger Joss Croft, vd för UKinbound som representerar sektorn för inkommande turism.