Det är ett av fotbollsvärldens starkaste varumärken. Fansen har i praktiken hatat de nuvarande ägarna, de amerikanska bröderna Glazer. Men nu vill en Manchestermiljardär köpa laget. Text: Janne Sundling
”Varumärket Manchester United är en jätteaffär för Manchester som stad. Det drar turister och besökare till staden, på ett sätt som bara Londonklubbarna och Liverpool kan komma i närheten av”
Manchester United har haft svagare framgångar på fotbollsplanen än lokalkonkurrenten Manchester City. Men laget har behållit sin magi och på sistone går det också bättre på planen.
Varumärket Manchester United är en jätteaffär också för Manchester som stad. Det drar turister och besökare till staden, på ett sätt som bara Londonklubbarna och Liverpool kan komma i närheten av.
Matchdagsintäkter, tv-rättigheter, merchandising och annan affärsverksamhet gör att klubben värderas till fem miljarder pund eller strax över sex miljarder dollar.
Och nu har den brittiske miljardären Jim Ratcliffe officiellt gått in i kapplöpningen om att köpa den engelska fotbollsjätten.
– Jag kan bekräfta att vi formellt har satt oss in…
Har du redan Premium? .
Läs vidare med Premium
Ingår
Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete