Annons:

Annons:

Rumsservice inget för svensken

Svenskarna är bland dem som håller hårdast i plånboken när det kommer till lyx och extra service.

Bara 18 procent av svenskarna svarade att de brukar beställa rumsservice på hotellet, det kan jämföras med indierna där det snarare är regel än undantag, och där 79 procent uppgav att de brukar beställa service till rummen. Det globala snittet ligger på 40 procent och det europeiska snittet är 26 procent. Bland européerna är det britter och irländare som ligger i topp med 33 procent.

Inte heller är svenskarna beredda att uppgradera sin plats under flyget eller betala för extratjänster som wi-fi och film i samma utsträckning som resten av världen. Även här ligger indierna i topp med 46 procent. Det globala snittet är lite högre än svenskens 14 procent och ligger på 21 procent.

– Det är tydligt att svenskar håller koll på utgifterna när de reser. Internationellt sett är vi bland de mest återhållsamma när det gäller lyx och extra service. Samtidigt visar undersökningen att vi är de som är minst benägna att söka och boka specialerbjudanden, vilket jag tycker är synd. Genom att vara mer prismedveten under bokningsprocessen och i valet av resmål skapar man större utrymme för lyx under själva resan, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef för Expedia.

Kommentarer är stängda.

Senior Sales Operations Agent to Qatar
Sista ansökningsdag:
1 juli 2021
Visitnorway söker en Branschspecialist
Sista ansökningsdag:
1 juli 2021

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.